Gramatyka opisowa j. fińskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-GOJF-14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa j. fińskiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREf |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie się z podstawową wiedzą na temat funkcjonowania języka fińskiego w zakresie fonetyki i fonologii oraz ortografii przekazanie podstawowej terminologii z zakresu fonetyki i fonologii oraz ortografii rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych z zakresu fonetyki i fonologii języka fińskiego rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy związane z treściami programowymi wykorzystanie nabytej wiedzy w praktycznej nauce języka fińskiego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii • ogólne kompetencje humanistyczne |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępie do materiałów przedstawia prowadzący |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Inne - możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 SUMA GODZIN 150 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6 za dwa semestry 3/3 |
Literatura: |
• Bańczerowski, Jerzy – Pogonowski, Jerzy – Zgółka, Tadeusz. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. • Hakulinen, Lauri. 2002. Suomen kielen rakenne ja kehitys. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos. • Karlsson, Fred. 1982. Suomen kielen äänne- ja muotorakenne. Helsinki: WSOY. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Rozumie i prawidłowo stosuje podstawową terminologię w zakresie fonetyki, fonologii, morfologii oraz ortografii współczesnego języka fińskiego. - Zna budowę i rozumie funkcjonowanie aparatu mowy. - Posiada umiejętność opisu cech artykulacyjnych głosek języka fińskiego i prawidłowo je artykułuje. - Potrafi wykonać i odczytać zapis fonetyczny (transkrypcję) tekstu fińskiego. - Zna i stosuje w praktyce ogólne zasady fińskiej ortografii. - Rozumie różnice fonetyczne mające funkcje dystynktywne w języku fińskim. - Potrafi dzielić fińskie wyrazy na sylaby. - Zna i stosuje w praktyce zasady koartykulacji. - Zna zasady fińskiego akcentu wyrazowego i prawidłowo akcentuje wyrazy. - Zna zasady intonacji w języku fińskim i stosuje je w praktyce. - Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w praktycznym użyciu języka fińskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • regularne uczestnictwo w zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych; • uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego egzaminu końcowego, przeprowadzonego stacjonarnie lub zdalnie. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mikko Bentlin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Leena Laajo-Szankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.