Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FIL-SK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSd
Przedmioty dla programu S1-FSn
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

filologia skandynawska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jstnabycie przez studentów kompetencji w filozoficznych aspektach europejskiej kultury intelektualnej oraz umiejętności interpretacji i argumentacji w zakresie analizy głównych nurtów filozofii, ich ewolucji i uzasadniania własnych poglądów filozoficznych.

Pełny opis:

Rola i miejsce filozofii w kulturze: zasadnicze rodzaje refleksji filozoficznej. Periodyzacja i prezentacja podstawowych pojęć.

Od mitu do logosu - początki filozofii Chin, Indii i Zachodu. Analiza wybranych problemów postawionych w dziejach filozofii.

Pytanie o arche i logos. Program racjonalnego poznawania świata. Heraklit z Efezu, Parmenides i paradoksy Zenona z Elei.

Grecki racjonalizm humanistyczny. Platona krytyka prawomocności wiedzy – pytanie o źródła i granice prawomocnego poznawania. Zagadnienie

Nauka jako przedmiot refleksji filozoficznej. Program nauki empirycznej F. Bacona.

Filozofia języka a filozofia umysłu. R. Descartes: problematyka idei wrodzonych oraz filozofia cogito. Filozofia mowy, myślenia, języka.

Filozofia czasów Oświecenia. Empiryzm brytyjski i „kantowski przewrót kopernikański”. Krytyki I. Kanta.

Pytanie o sens i przewartościowanie wartości w „ Świat jako wola” A.Schopenhauera.

Problem egzystencjalnego „ rozdarcia‘’ S. Kierkegaarda.

Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej:

1. Fryderyka Nietzschego krytyka kultury.

2. Foucaltowska krytyka władzy.

3. Sartre'a krytyka ,,złej wiary".

Literatura:

Literatura zalecana:

Ajdukiewicz, K. 2003. Głównie zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Wydawnictwo Antyk.

Anzenbacher, A. 2018. Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo WAM

Delius, Ch., Gatzemeier M., Sertcan, D., Wunscher, K. 2001 Historia filozofii. Od starożytności do czasów współczesnych. Wydawnictwo Konemann.

Baggini, J., Fosl, P. 2010. Przybornik filozofa . Kompendium metod i pojęć filozoficznych. PAX.

Literatura dodatkowa:

Wybrane dzieła z kanonu dzieł filozofii Zachodu

Arystoteles "Zachęta do filozofii", "Metafizyka"

Arystoteles "Hermeneutyka"

Platon "Uczta", "Polityk", "Sofista", "Teajtet"

Platon "Państwo"

Cyceron "Rozmowy tuskulańskie i inne pisma"

Seneka (Młodszy) "Listy moralne do Lucyliusza”

Św Augustyn "Soliloquia i inne dialogi o duszy”

Awicenna "Księga wiedzy"

Ockham "Suma logiczna"

Kartezjusz "Medytacje o pierwszej filozofii. Tom 1"

Kartezjusz "Medytacje o pierwszej filozofii. Tom 2"

Spinoza "Etyka"

Wolter "Elementy filozofii Newtona"

Rousseau "Umowa społeczna", "List o widowiskach"

Kant "Krytyka czystego rozumu. Tom 1"

Kant "Krytyka czystego rozumu. Tom 2"

Hegel "Fenomenologia ducha. Tom 1"

Hegel "Fenomenologia ducha. Tom 2 "

Kierkegaard "Albo-albo. Tom 1"

Kierkegaard "Albo-albo. Tom 2"

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:

Potrafi zakreślić granice między problematyką filozoficzną a nauką, religią i ideologią.

Zna i potrafi omówić podstawowe kierunki problematyki filozoficznej z rozróżnieniem na refleksję o charakterze teoretycznym ( epistemologia, ontologia, teozofia) i praktycznym (nauka o moralności, etyka, estetyka).

Potrafi wskazać wpływ refleksji filozoficznej na kształtowanie się głównych nurtów współczesnej kultury. Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu filozofii języka i kultury.

Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii oraz interpretuje je w ramach przewidzianym przedmiotem

Potrafi przywołać kluczowe dzieła filozoficzne poświęcone rozważaniom teoriopoznawczym i ontologicznym.

Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy z zakresu refleksji nad językiem i kulturą; potrafi wytłumaczyć na czym polega pojmowanie języka jako nośnika prawdy lub fałszu.

Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia, rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0) – bardzo dobry stopień znajomości omawianych zagadnień, bardzo dobra orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, umiejętność prowadzenia pogłębionej dyskusji nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.

dobry plus (+db; 4,5) – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0) - dobry stopień znajomości omawianych zagadnień, dobra orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, umiejętność dyskutowania nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający stopień znajomości omawianych zagadnień, zadowalająca orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, pewna umiejętność dyskusji nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.

dostateczny (dst; 3,0): dostateczny stopień znajomości omawianych zagadnień, dostateczna orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, pewne braki merytoryczne, ograniczona umiejętność dyskutowania nad tekstami i problemami

poruszanymi na zajęciach.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomości omawianych zagadnień, niezadawalająca orientacja w kierunkach filozoficznych i typowych dla nich pojęciach, brak umiejętności dyskutowania nad tekstami i problemami poruszanymi na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)