N Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-EG-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGR Przedmioty dla programu S1-FGR |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przygotowanie do zawodowej pracy głosem. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania aparatu głosowego oraz higieny głosu. Rozpoznawanie i eliminowanie niezdrowych nawyków głosowych i zastępowanie ich prawidłowymi. Rozwijanie umiejętności ekonomicznej pracy głosem. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | częściowo w e-learningu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Specyfika zawodowej pracy głosem Świadomość ciała i oddychanie – ich znaczenie dla prawidłowej emisji głosu Fonacja – miękkie nastawienie głosowe Rezonans – nośność głosu i jego barwa Artykulacja – rola samogłosek w emisji głosu Rozgrzewka i trening wokalny Higiena głosu |
Literatura: |
Joachim Aich: Erfolgsgeheimnis Stimme. Besser sprechen – mehr erreichen. Berlin 2009; Julius Hey: Der kleine Hey. Die Kunst des Sprechens. Mainz 2003 z (DVD); Maria Kręcicka i in.: Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu. Wrocław 2004; Kristin Linklater: Uwolnij swój głos. Kraków 2011; Aneta Łastik: Poznaj swój głos... Twoje najważniejsze narzędzie pracy. Warszawa 2002; Georg Winter / Dargmar Puchalla: Sprechsport. Weinheim 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka ma świadomość znaczenia jakości i wytrzymałości głosu w zawodach stawiających wysokie wymagania pod adresem aparatu głosowego (m.in. nauczyciel, tłumacz ustny); posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy; rozpoznaje zagrożenia związane z zawodową pracą głosem i potrafi ich unikać (higiena głosu); potrafi samodzielnie rozgrzewać i trenować głos. Rozwija i wykorzystuje prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w języku polskim i niemieckim |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Test Prezentacja praktyczna (rozgrzewka wokalna) Odsłuch przez nauczyciela Prezentacja ustna bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Kornatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Kornatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.