Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje prawosławia Słowian Wschodnich w tradycji Kijowsko-Moskiewskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DPOB-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieje prawosławia Słowian Wschodnich w tradycji Kijowsko-Moskiewskiej
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Wprowadzenie informacji wstępnych, dotyczących umiejscowienia religii w świadomości człowieka, czasu powstania, liczby wyznawców i in.

Zapoznanie ze światowymi religiami: hinduizm, buddyzm, islam

Przekazanie wiedzy na temat korzeni chrześcijaństwa tkwiących w judaizmie oraz ich odzwierciedlenia w Starym i Nowym Testamencie

Kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w historycznym rozwoju chrześcijaństwa, konsekwencje Chrztu Rusi dla rozwoju piśmiennictwa, architektury, malarstwa, muzyki

Rozwijanie zdolności samodzielnego formułowania celów i wniosków na podstawie materiałów dydaktycznych z zakresu prawosławia w porównaniu z innymi konfesjami chrześcijańskimi

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza na temat obszaru wschodniosłowiańskiego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład konwersatoryjny

wykład problemowy

dyskusja

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 15

Przygotowanie do zajęć: 5 godz.

Czytanie wskazanej literatury: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 10 godz.

SUMA GODZIN: 60 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 2

Pełny opis:

Teorie powstania wierzeń religijnych, liczba religii i wyznawców Hinduizmu , Buddyzmu, Islamu i in.

Powstanie i rozpowszechnienie się chrześcijaństwa, prześladowanie chrześcijan

Chrzest Rusi i zarys historii prawosławia

Sakramenty, dogmaty

Święta ruchome i stałe

Cerkiew- elementy architektury i wystroju wnętrza

Ikonografia

Kapłani: hierarchia, paramenty

Nabożeństwa prawosławne

Główne modlitwy i symbole

Obrzędy, tradycje i zwyczaje

Zagadnienie ekumenizmu

Biblia, Kazanie na Górze

Prawosławie a katolicyzm i protestantyzm

Literatura:

Evdokimov P., Prawosławie, Warszawa 1964

Markunas A.,Uczitiel T., Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko-polski i polsko-rosyjski, Poznań 1999

Nowosielski J., Inność prawosławia, Warszawa 1991

Porównanie wyznań, praca zbiorowa (Wyznanie rzymsko-katolickie – ks. Prof. A.

Zuberbier; Wyznanie prawosławne – ks. J. Tofiluk; Wyznanie ewangelicko-augsburskie –

ks. J.Gross, ks.dr M. Uglorz; Wyznanie ewangelicko-reformowane – ks.J.Stahl, ks.B.Tranda,

Dialog międzywyznaniowy – dr. K. Karski). Konsystorz Kościoła Ewangelicko- Reformowanego, Warszawa 1988

Prawosławne nabożeństwa, sakramenty i obyczaje, Wyd.Prawosławna Diecezja Białostocko-Gdańska, Białystok 1990

Бессонов М.Н., Православие в наши дни, Москва 1990

Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета, Брюссель 1983

Маrkunas А., Истоки и сущность русского православия, Poznań 1994

Мень А. прот. Православное богослужение. Таинство, слово и образ. Москва 1991

Prawosławne nabożeństwa, sakramenty i obyczaje, Białystok 1990

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-tka:

zna, prawidłowo definiuje i stosuje terminy niezbędne dla rozumienia specyfiki prawosławia na tle innych religii i konfesji

zna ważniejsze zagadnienia z zakresu problematyki współczesnego prawosławia rosyjskiego

posiada poszerzoną wiedzę na temat prawosławia wywodzącego się ze Starego i Nowego Testamentu

potrafi określić istotę sakramentów, dogmatów, świąt, wyglądu cerkwi, ikonografii, hierarchii cerkiewnej, rodzaju nabożeństw

umie samodzielnie formułować sądy/wnioski, dotyczące różnic i podobieństw pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem i innymi konfesjami w ważnych sferach

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach,

- znajomość literatury przedmiotu,

- zaliczenie końcowe.

Metody oceniania:

• Metody kształtujące:

bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.

• Metody podsumowujące:

ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego.

SKALA OCEN:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Moskałyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Moskałyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Moskałyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)