Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DLAk-ila-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka angielskiego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

lingwistyka stosowana z wiodącym jęz. niemieckim, specjalizacja glottodydaktyczna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Zapoznanie ze specyfiką języka angielskiego jako obcego oraz podstawami programowymi nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej.

2. Wykształcenie umiejętności prawidłowego doboru form pracy i materiałów dydaktycznych.

3. Zapoznanie z metodami nauczania poszczególnych podsystemów i sprawności językowych.

4. Przygotowanie do krytycznej analizy zdarzeń dydaktycznych.

5. Uwrażliwienie na konieczność ciągłego doskonalenia zawodowego.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka angielskiego na poziomie B2 ESOKJ

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały będą udostępniane studentom w trakcie zajęć, a także w ramach platformy MS Teams. Opracowania akademickie (książki, podręczniki, artykuły) są dostępne w Bibliotece Filologicznej Novum.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda projektu

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 punkty ECTS

Nakład pracy studenta :


Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 10 h

Czytanie wskazanej literatury 15 h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15 h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 h



SUMA GODZIN 60 h

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 pkt




Pełny opis:

W ramach zajęć omawiane będą następujące zagadnienia tematyczne:

Nauczanie języka angielskiego jako języka obcego. Podstawa programowa i program w praktyce nauczycielskiej

Metody tradycyjne i alternatywne w nauczaniu języków obcych – analiza krytyczna

Różnice indywidualne w dydaktyce obcojęzycznej – problemy i możliwe rozwiązania praktyczne

Nauczanie sprawności językowych – praktyczne formy realizacji

Nauczanie gramatyki, słownictwa i wymowy – praktyczne formy realizacji w klasie językowej

Błąd, korekta i feedback

Testowanie i ocena umiejętności – formy realizacji w klasie językowej

Literatura:

Brown, D. H. 2007. Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Longman: New York.

Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.

Komorowska, H. 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Richards, J.C., Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching. Cambridge: CUP.

Ur, P. 2012. A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: CUP.

oraz artykuły z prasy akademickiej

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki j. angielskiego jako obcego oraz rozumie jej powiązania z naukami filologicznymi

Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych, w tym do samodzielnego przygotowywania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

Posiada wiedzę na temat norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w nauczaniu języka angielskiego w szkole podstawowej.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki języka angielskiego w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji dydaktycznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w szkole podstawowej.

Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych w szkole podstawowej.

Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych.

Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą

Metody i kryteria oceniania:

test

kolokwium ustne

prezentacja multimedialna

egzamin pisemny

Kryteria oceny:

Zaliczenie egzaminu pisemnego wg następujących progów oceniania:

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76-84%

dst+ 68-75%

dst 60-67%

ndst 0-59%

Kryteria oceniania uwzględniają dwa typy oceny:

Ocena formująca:

a) przygotowanie do zajęć, b) znajomość wyznaczonej literatury, c) umiejętność krytycznego stosowania rozwiązań.

Ocena podsumowująca:

a) prezentacja ustna przygotowana w oparciu o literaturę i praktykę w szkole.

Kryteria oceny prezentacji: umiejętność przedstawienia problemu oraz umiejscowienia go w teorii i praktyce, zdolność twórczego poszukiwania rozwiązań w praktyce dydaktycznej;

b) test pisemny sprawdzający wiedzę, kryteria oceny:

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76-84%

dst+ 68-75%

dst 60-67%

ndst 0-59%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Aleksandrzak
Prowadzący grup: Magdalena Aleksandrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Aleksandrzak
Prowadzący grup: Magdalena Aleksandrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Aleksandrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)