Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Dydaktyka języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym - moduł 3.2 II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DJNIIc-DL22
Kod Erasmus / ISCED: 05.102 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Dydaktyka języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym - moduł 3.2 II
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Dydaktyka języka niemieckiego stanowi kontynuację przygotowania do nauczania języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym. Podstawą rozwijania przez studentów umiejętności dydaktycznych jest wiedza z zakresu planowania procesu dydaktycznego. Celem ostatecznym jest uzyskanie przez studentów wszelkich umiejętności potrzebnych nauczycielom języka niemieckiego w szkole podstawowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

przedmiot obowiązkowy po dokonaniu wyboru specjalizacji nauczycielskiej

Pełny opis:

Obserwacja lekcji i kryteria jej oceny; Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego; Planowanie jednostek lekcyjnych; Dydaktyzacja tekstów autentycznych; Wybór podręcznika na II etapie edukacyjnym; Teoretyczne podstawy dydaktyki języków obcych – repetytorium;

Literatura:

Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt; Desselmann, G. (Hg.) 1986: Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. VEB Verlag Enzyklopädie; Edelhoff, Ch. (Hg.) 1985: Authentische Texte im Deutschunterricht. Einführung und Unterrichtsmodelle. Max Hueber Verlag; Głowacka, B. / Kofman, D. / Ryciuk, D. / Wajda, E. / Żmudzka, D. 2004: Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wydawnictwa CODN; Heyd, G. 1990: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Moritz Diesterweg; Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt; Komorowska, H. 1999: O programach prawie wszystko. WSiP; Komorowska, H. 2001: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna; Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt); Pfeiffer, W. 1979: Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych. PWN; Ziebell, B. 2002: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Langenscheidt;

oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych.

Efekty uczenia się:

Student posługuje się kryteriami oceny lekcji języka obcego; Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych na II etapie edukacyjnym; Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym dla II etapu edukacyjnego; Planuje jednostki lekcyjne dla II etapu edukacyjnego wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną; Dydaktyzuje teksty autentyczne; Uzasadnia wybór podręcznika na II etapie edukacyjnym; Ma pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki języka obcego;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena arkuszy obserwacyjnych, aktywność w dyskusji; pisemna analiza wybranych dokumentów; konspekt lekcji zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego; konspekt lekcji na podstawie podręcznika dla II etapu edukacyjnego; konspekt lekcji – dydaktyzacja tekstu autentycznego; prezentacja podręczników do nauki języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym; test pisemny;

Praktyki zawodowe:

praktyka pedagogiczna – moduł 3.3 na II roku

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)