N Dydaktyka języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym - moduł 3.2 II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DJNIIc-DL22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.102
|
Nazwa przedmiotu: | N Dydaktyka języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym - moduł 3.2 II |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Dydaktyka języka niemieckiego stanowi kontynuację przygotowania do nauczania języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym. Podstawą rozwijania przez studentów umiejętności dydaktycznych jest wiedza z zakresu planowania procesu dydaktycznego. Celem ostatecznym jest uzyskanie przez studentów wszelkich umiejętności potrzebnych nauczycielom języka niemieckiego w szkole podstawowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
przedmiot obowiązkowy po dokonaniu wyboru specjalizacji nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Obserwacja lekcji i kryteria jej oceny; Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego; Planowanie jednostek lekcyjnych; Dydaktyzacja tekstów autentycznych; Wybór podręcznika na II etapie edukacyjnym; Teoretyczne podstawy dydaktyki języków obcych – repetytorium; |
Literatura: |
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt; Desselmann, G. (Hg.) 1986: Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. VEB Verlag Enzyklopädie; Edelhoff, Ch. (Hg.) 1985: Authentische Texte im Deutschunterricht. Einführung und Unterrichtsmodelle. Max Hueber Verlag; Głowacka, B. / Kofman, D. / Ryciuk, D. / Wajda, E. / Żmudzka, D. 2004: Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wydawnictwa CODN; Heyd, G. 1990: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Moritz Diesterweg; Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt; Komorowska, H. 1999: O programach prawie wszystko. WSiP; Komorowska, H. 2001: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna; Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt); Pfeiffer, W. 1979: Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych. PWN; Ziebell, B. 2002: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Langenscheidt; oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych. |
Efekty uczenia się: |
Student posługuje się kryteriami oceny lekcji języka obcego; Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych na II etapie edukacyjnym; Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym dla II etapu edukacyjnego; Planuje jednostki lekcyjne dla II etapu edukacyjnego wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną; Dydaktyzuje teksty autentyczne; Uzasadnia wybór podręcznika na II etapie edukacyjnym; Ma pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki języka obcego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena arkuszy obserwacyjnych, aktywność w dyskusji; pisemna analiza wybranych dokumentów; konspekt lekcji zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego; konspekt lekcji na podstawie podręcznika dla II etapu edukacyjnego; konspekt lekcji – dydaktyzacja tekstu autentycznego; prezentacja podręczników do nauki języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym; test pisemny; |
Praktyki zawodowe: |
praktyka pedagogiczna – moduł 3.3 na II roku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.