N Dydaktyka języka niemieckiego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-DJN-DL12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Dydaktyka języka niemieckiego 1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGR Przedmioty dla programu S1-FGR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Dydaktyka języka niemieckiego obejmuje przygotowanie do nauczania języka niemieckiego w szkołach podstawowych. Podstawę rozwinięcia przez studentów umiejętności dydaktycznych stanowi wiedza z zakresu podsystemów języka, sprawności językowych i planowania procesu dydaktycznego. Celem ostatecznym jest uzyskanie przez studentów wszelkich umiejętności potrzebnych nauczycielom języka niemieckiego w szkołach podstawowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach prezentacja multimedialna wybranych zagadnień obserwacja lekcji w szkole |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
1. Podsystemy na lekcji języka obcego 2. Rozwijanie sprawności językowych 3. Typologia ćwiczeń na lekcji języka obcego 4. Obserwacja lekcji i kryteria jej oceny 5. Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego w szkole podstawowej 6. Planowanie jednostek lekcyjnych w szkole podstawowej 7. Dydaktyzacja tekstów autentycznych w szkole podstawowej 8. Wybór podręcznika w szkole podstawowej 9. Zadania studenta-praktykanta w szkole podstawowej |
Literatura: |
Ballweg, S. u. an. 2013. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? (DLL) München: Klett-Langenscheidt. Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt; Brinitzer, M. u. an. 2016. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik DaF und DaZ (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Buchbinder, V. A., (red.), 1986. Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie. Butzkamm, W. 2007: Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Franke Verlag. Chłopek, Z. 2018. Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki oraz początkujących nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Desselmann, G., (red.), 1986. Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie. Funk, H. u. an. 2014. Aufgaben, Übungen, Interaktion (DLL). München: Klett-Langenscheidt. Głowacka, B. / Kofman, D. / Ryciuk, D. / Wajda, E. / Żmudzka, D. 2004: Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wydawnictwa CODN; Heyd, G., 1990. Deutsch lehren. Frankfurt am Main, Verlag Moritz Diesterweg. Iluk, J., 1993. Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. Warszawa, WSiP. Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt; Komorowska, H., 1988. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Warszawa, WSiP. Komorowska, H., 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna. Köhring, K. H. / Beilharz, R., 1973. Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und -methodik. München, Max Hueber Verlag. Lundquist-Mog, A. / Widlok, B. 2015: DaF für Kinder (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Marton, W., 1978. Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne. Warszawa, PWN. Neuner, G. / Krüger, M. / Grewer, U., 1981. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin und München, Langenscheidt. Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań, Wagros. Rampillon, U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag. Rösler, D. / Würffel, N. 2014: Lernmaterialien und Medien (DLL). München: Klett-Langenscheidt. Schart, M. / Legutke, M. 2012. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung (DLL). München: Klett-Langenscheidt. Siek - Piskozub, T., 1994. Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa, WSiP. Szulc, A., 1994. Słownik dydaktyki języków obcych. Warszawa, PWN. Ziebell, B. 2002: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Langenscheidt; Seria zeszytów: Fernstudienangebot Germanistik Deutsch als Fremdsprache. Kassel, München, Tübingen, Langenscheidt. m. in.: Bohn, R., 1999. Probleme der Wortschatzarbeit. Dahlhaus, B., 1994. Fertigkeit Hören. Dieling, H./ Hirschfeld, U. 2000. Phonetik lehren und lernen. Funk, H. / Koenig, M., 1994. Grammatik lehren und lernen. Kast, B., 1999. Fertigkeit Schreiben. Müller, B-D., 1994. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Westhoff, G., 1997. Fertigkeit Lesen. oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych. SKRYPT Marciniak, I. / Rybarczyk, R., 2006. Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Poznań, Oficyna Wydawnicza WSJO. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka ma podstawową wiedzę na temat podsystemów języka i sprawności językowych Potrafi planować pracę nad podsystemami języka i rozwijaniem sprawności językowych Umie określić typ i cel ćwiczeń Dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych w szkole podstawowej Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne Potrafi indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w szkole podstawowej Posługuje się kryteriami oceny lekcji języka obcego Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych w szkole podstawowej m. in. podstawę programową Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym w szkole podstawowej Planuje jednostki lekcyjne w szkole podstawowej wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną Dydaktyzuje teksty autentyczne w szkole podstawowej Uzasadnia wybór podręcznika w szkole podstawowej zna i rozumie zadania studenta-praktykanta w szkole podstawowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Test Projekt Prezentacja multimedialna Prezentacja i ocena pomocy dydaktycznych Prezentacja wybranego artykułu z czasopism metodycznych w formie pisemnej i ustnej konspekt lekcji arkusz obserwacyjny zestaw dokumentów studenta-praktykanta Ocena za prace wykonane w ciągu semestru: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Ocena testów i kolokwiów pisemnych: 95% - bardzo dobry (bdb; 5,0): 90% - dobry plus (+db; 4,5): 80% - dobry (db; 4,0): 70% - dostateczny plus (+dst; 3,5): 60% - dostateczny (dst; 3,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.