Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Dydaktyka języka niemieckiego 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-DJN-DL12
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Dydaktyka języka niemieckiego 1
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FGR
Przedmioty dla programu S1-FGR
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Dydaktyka języka niemieckiego obejmuje przygotowanie do nauczania języka niemieckiego w szkołach podstawowych. Podstawę rozwinięcia przez studentów umiejętności dydaktycznych stanowi wiedza z zakresu podsystemów języka, sprawności językowych i planowania procesu dydaktycznego. Celem ostatecznym jest uzyskanie przez studentów wszelkich umiejętności potrzebnych nauczycielom języka niemieckiego w szkołach podstawowych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

obserwacja lekcji w szkole


Skrócony opis:

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Pełny opis:

1. Podsystemy na lekcji języka obcego

2. Rozwijanie sprawności językowych

3. Typologia ćwiczeń na lekcji języka obcego

4. Obserwacja lekcji i kryteria jej oceny

5. Akty prawne jako podstawa procesu dydaktycznego w szkole podstawowej

6. Planowanie jednostek lekcyjnych w szkole podstawowej

7. Dydaktyzacja tekstów autentycznych w szkole podstawowej

8. Wybór podręcznika w szkole podstawowej

9. Zadania studenta-praktykanta w szkole podstawowej

Literatura:

Ballweg, S. u. an. 2013. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? (DLL) München: Klett-Langenscheidt.

Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 2003: Deutschunterricht planen. Arbeit mit Lehrwerkslektionen. Langenscheidt;

Brinitzer, M. u. an. 2016. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik DaF und DaZ (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.

Buchbinder, V. A., (red.), 1986. Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie.

Butzkamm, W. 2007: Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Franke Verlag.

Chłopek, Z. 2018. Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki oraz początkujących nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Desselmann, G., (red.), 1986. Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig, VEB Verlag Enzyklopädie.

Funk, H. u. an. 2014. Aufgaben, Übungen, Interaktion (DLL). München: Klett-Langenscheidt.

Głowacka, B. / Kofman, D. / Ryciuk, D. / Wajda, E. / Żmudzka, D. 2004: Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wydawnictwa CODN;

Heyd, G., 1990. Deutsch lehren. Frankfurt am Main, Verlag Moritz Diesterweg.

Iluk, J., 1993. Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. Warszawa, WSiP.

Kast, B. / Neuner, G. (Hg.) 1994: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Langenscheidt;

Komorowska, H., 1988. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Warszawa, WSiP.

Komorowska, H., 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna.

Köhring, K. H. / Beilharz, R., 1973. Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und -methodik. München, Max Hueber Verlag.

Lundquist-Mog, A. / Widlok, B. 2015: DaF für Kinder (DLL). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.

Marton, W., 1978. Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne. Warszawa, PWN.

Neuner, G. / Krüger, M. / Grewer, U., 1981. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin und München, Langenscheidt.

Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań, Wagros.

Rampillon, U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag.

Rösler, D. / Würffel, N. 2014: Lernmaterialien und Medien (DLL). München: Klett-Langenscheidt.

Schart, M. / Legutke, M. 2012. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung (DLL). München: Klett-Langenscheidt.

Siek - Piskozub, T., 1994. Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa, WSiP.

Szulc, A., 1994. Słownik dydaktyki języków obcych. Warszawa, PWN.

Ziebell, B. 2002: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Langenscheidt;

Seria zeszytów: Fernstudienangebot Germanistik Deutsch als Fremdsprache. Kassel, München, Tübingen, Langenscheidt. m. in.:

Bohn, R., 1999. Probleme der Wortschatzarbeit.

Dahlhaus, B., 1994. Fertigkeit Hören.

Dieling, H./ Hirschfeld, U. 2000. Phonetik lehren und lernen.

Funk, H. / Koenig, M., 1994. Grammatik lehren und lernen.

Kast, B., 1999. Fertigkeit Schreiben.

Müller, B-D., 1994. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung.

Westhoff, G., 1997. Fertigkeit Lesen.

oraz strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i wydawnictw podręcznikowych.

SKRYPT

Marciniak, I. / Rybarczyk, R., 2006. Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss. Poznań, Oficyna Wydawnicza WSJO.

Efekty uczenia się:

Student/ka ma podstawową wiedzę na temat podsystemów języka i sprawności językowych

Potrafi planować pracę nad podsystemami języka i rozwijaniem sprawności językowych

Umie określić typ i cel ćwiczeń

Dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych w szkole podstawowej

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne

Potrafi indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w szkole podstawowej

Posługuje się kryteriami oceny lekcji języka obcego

Zna podstawowe dokumenty oświatowe istotne dla działań dydaktycznych w szkole podstawowej m. in. podstawę programową

Uwzględnia dokumenty oświatowe w planowaniu dydaktycznym w szkole podstawowej

Planuje jednostki lekcyjne w szkole podstawowej wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną

Dydaktyzuje teksty autentyczne w szkole podstawowej

Uzasadnia wybór podręcznika w szkole podstawowej

zna i rozumie zadania studenta-praktykanta w szkole podstawowej

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne

Test

Projekt

Prezentacja multimedialna

Prezentacja i ocena pomocy dydaktycznych

Prezentacja wybranego artykułu z czasopism metodycznych w formie pisemnej i ustnej

konspekt lekcji

arkusz obserwacyjny

zestaw dokumentów studenta-praktykanta

Ocena za prace wykonane w ciągu semestru:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Ocena testów i kolokwiów pisemnych:

95% - bardzo dobry (bdb; 5,0):

90% - dobry plus (+db; 4,5):

80% - dobry (db; 4,0):

70% - dostateczny plus (+dst; 3,5):

60% - dostateczny (dst; 3,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)