Cywilizacja Japonii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-CYWJW-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacja Japonii |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Japonistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przedstawienie podstawowej wiedzy dotyczącej modernizacji Japonii oraz roli i miejsca Japonii w Azji i na świecie w XX wieku. Przedstawienie relacji międzynarodowych Japonii z sąsiadującymi krajami oraz problemy, które powstały po i w wyniku II wojny światowej. Zwrócenie uwagi na wyzwania współczesności i zagrożenia, jakie ze sobą niosą. Dalsze doskonalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania i selekcjonowania informacji na interesujący temat oraz krytycznej oceny źródeł bibliograficznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca w grupach (przygotowanie prezentacji) Prezentacja |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 SUMA GODZIN 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Pełny opis: |
Przykładowe treści programowe dla zajęć: Modernizacja Japonii – restauracja Meiji Stosunki Japonii z krajami regionu Azji i Pacyfiku Gospodarka Japonii Konstytucja Japonii Zagrożenia i problemy w regionie Azji i Pacyfiku Wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego (katastrofy naturalne, zmiany klimatyczne, starzenie się społeczeństwa) Zapoznanie się z podstawową bibliografią dotyczącą omawianych zagadnień Prezentacja na zadany lub dowolny temat, związany z tematyką zajęć |
Literatura: |
Obowiązkowa: • Jolanta Tubielewicz. 1984. Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum. • Curtis Andressen. 2009. Krótka historia Japonii. Od samurajów do SONY. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. • Edward Haliżak. 1999. Stosunki międzynarodowe w rejonie Azji i Pacyfiku. Warszawa: Scholar. • Józef Kukułka. 2007. Historia współczesna stosunków międzynarodowych. Warszawa: Scholar. [wybrane rozdziały] • Konstutucja Japonii. • Materiały przygotowane przez nauczyciela. Dodatkowa: • seria Żurawia Papers • atlas geograficzny, mapy regionu |
Efekty uczenia się: |
Zna kontekst historyczny i międzynarodowy modernizacji Japonii, która rozpoczęła się w II poł. XIX w. oraz wyzwania, jakie ze sobą niosła. Zna geografię Japonii oraz rozumie zagrożenia związane z położeniem i ukształtowaniem geologicznym kraju i regionu, a także zagrożenia, jakie niosą zmiany klimaty. Posiada podstawowe informacje dotyczące gospodarki japońskiej i poprawnie potrafi identyfikować problemy, które przed nią stoją, Zna najważniejsze wydarzenia i dylematy stosunków międzynarodowych Japonii z krajami regionu Azji i Pacyfiku i trudności w tych relacjach, jakie niesie spuścizna historyczna. Zna konstytucję Japonii i trudności w jej interpretacji. Zna główne źródła bibliograficzne w języku polskim dot. omawianych tematów. Potrafi wyszukiwać, wybierać, analizować, oceniać i dokonywać syntezy informacji, korzystając z różnych źródeł. Potrafi samodzielnie zdobywać i planować zdobycie wiedzy oraz rozwój umiejętności badawczych na temat sytuacji w regionie, krytycznie analizować dostępne źródła i wiedzę na ten temat, ze świadomością konieczności kontynuacji uczenia się i aktualizacji zdobytej wiedzy i umiejętności przez całe życie. Planuje, organizuje, opracowuje i przedstawia samodzielnie oraz w grupie (jako członek i jako lider) wybrane zagadnienia w formie prezentacji, szanując prawa autorskie i własność intelektualną. Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych. Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne; prezentacja multimedialna; udział w dyskusji w czasie zajęć Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Śledzińska-Adamczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Śledzińska-Adamczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Śledzińska-Adamczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.