Cywilizacja Japonii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-CYWJAPU-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacja Japonii |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Japonistyka |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie uczestników zajęć z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi kultury biznesu w Japonii. Przedstawienie kanonu polskiej oraz anglojęzycznej literatury na ten temat. Rozwinięcie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w bibliotekach i w bazach elektronicznych. Wykształcenie zdolności krytycznej oceny źródeł bibliograficznych poprzez dyskusję na zajęciach. Doskonalenie umiejętności przygotowania i publicznego przedstawiania przygotowanej przez siebie prezentacji na wybrany temat. Przygotowanie uczestników do pracy w środowisku wielokulturowym ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z Japończykami. Zapoznanie uczestników zajęć z perspektywami pracy dla absolwentów japonistyki oraz z konkretnymi przykładami wykorzystywania umiejętności i wiedzy po ukończeniu studiów. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny; Dyskusja; Praca z tekstem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 5 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30 … SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Pełny opis: |
Przykładowe treści dla przedmiotu: Cechy charakterystyczne kultury biznesu w Japonii; Teorie i narzędzia badania kultur organizacyjnych oraz problemy z tym związane; Definicje, pojęcia i terminy z zakresu kultury organizacyjnej; Teoria kultury organizacyjnej wg G. Hofstede, wymiary i charakterystyka kultur narodowych oraz organizacyjnych; Badania Hampden-Turnera i Trompenaarsa oraz teoria siedem kultur kapitalizmu; Komparatystyczne ujęcie kultury organizacyjnej Japonii na tle innych państw; Problemy i potencjalne konflikty w komunikacji międzykulturowej w organizacjach wielokulturowych; Rola tłumacza w komunikacji międzykulturowej w organizacjach międzynarodowych |
Literatura: |
Obowiązkowa: • Charles Hampden-Turner, Alfons Trompenaars. 2003. Siedem kultur kapitalizmu. Warszwa: Oficyna Ekonomiczna. • Gert Hofstede, Gert Jan Hofstede i Michael Mankiv. 2011. Kultury i organizacje, wyd. III zmienione. Warszawa: PWE. Dodatkowa: • John P. Alston, Isao Takei. 2005. Japanese Business Culture and Practices. New York: iUniverse. • James C. Abegglen, George Stalk, Jr. 1985. Kaisha. The Japanese Corporation. Basic Books. • Rodney Clark. 1979. The Japanese Company. New Haven & London: Yale University Press. • Boyé Lafayette De Mente. 2004. Japanese Etiquette and Ethics in Business. 6th ed., Boston: McGraw Hill. • Boyé Lafayette De Mente. 2006. Samuraje a współczesny biznes. Warszawa: Bellona. • Ronald Dore. 1973. British Factory – Japanese Factory. The Origins of National Diversity in Industrial Relations. Barkley & Los Angeles: University of California Press. • Michael Gerlach. 1992. Alliance Capitalism: The Social Organization of Japanese Business. Berkeley: University of California Press. • Shuji Hayashi. 1990. Culture and Management in Japan. Translated by Frank Baldwin. Tokyo: Tokyo University Press. • Krzysztof Konecki. 1992. W japońskiej fabryce. Społeczne i kulturowe aspekty pracy i organizacji przedsiębiorstwa. Łódź: Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. |
Efekty uczenia się: |
Student: Definiuje główne pojęcia, terminy z zakresu teorii kultury biznesu; Zna w pogłębionym stopniu teorie i metodologię badań z obszaru kultury biznesu oraz problemy związane z prowadzeniem badań w tym obszarze; Wymienia najważniejsze cechy charakterystyczne dla japońskiej kultury biznesu; Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne dylematy i wyzwania współczesnej cywilizacji w obszarze badań nad kulturami organizacyjnymi Zna cechy charakterystyczne kultury organizacyjnej Japonii na tle innych państw i regionów Rozpoznaje główne źródła bibliograficzne w językach polskim, angielskim i japońskim z dziedziny kultury biznesu; Wyszukuje informacje dot. omawianych bloków tematycznych, wykorzystując różne źródła; Formułuje krytyczne sądy z poszanowaniem opinii innych osób oraz stosuje w odpowiedzialny i uważny sposób zdobytą wiedzę w odniesieniu do omawianych zagadnień Przygotowuje wystąpienia ustne na wybrane tematy z poszanowaniem prawa autorskiego i prawa cytatu; Ma świadomość roli, jaką potencjalnie mogą odgrywać w społeczeństwie absolwenci japonistyki, także jako tłumacze, a także jest gotów do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych oraz stawiania takich wymagań innym członkom społeczności zawodowej, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości oraz jego gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy Dogłębnie docenia znaczenie oraz potrafi zastosować specjalistyczną wiedzę z dziedzin naukowych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z wielokulturowością i komunikacją międzykulturową Potrafi sprawnie i konstruktywnie funkcjonować w zróżnicowanym otoczeniu językowym i kulturowym oraz jest gotów do inspirowania, organizowania, a także inicjowania i kultywowania kontaktów międzynarodowych i międzykulturowych na rzecz interesu publicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja multimedialna; Dyskusja na zajęciach Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Bochorodycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Śledzińska-Adamczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Yuki Horie | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.