Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bezpieczeństwo ucznia w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-BUSz-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bezpieczeństwo ucznia w szkole
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy nauczyciela.

2. Wyposażenie studenta w wiedzę na temat zasad BHP w szkole.

3. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń w szkole i przyczyn zaistniałych sytuacji niebezpiecznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

tak

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

e-learning

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

zapoznanie się z treściami prezentacji / wykonanie testu

Pełny opis:

Regulacje prawne dotyczące bhp w szkole (podstawowej i ponadpodstawowej).

Rozpoznawanie zagrożeń na terenie szkoły (podstawowej i ponadpodstawowej).

Zasady bezpieczeństwa i rozpoznanie zagrożeń podczas zajęć w szkole (w tym lekcji wychowania fizycznego), szkolnych grupowych wyjść uczniowskich, wycieczek szkolnych.

Wypadki i sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w szkole, procedury postępowania.

Ergonomia zawodu nauczyciela: ocena ryzyka pracy, choroby zawodowe.

Literatura:

Bakuła W. (2012), BHP w szkole. Praktyczny podręcznik z dokumentacją, Gdańsk, Wydawnictwo ODDK.

Celuch M. ( 2012), BHP w szkole. Bezpiecznie od momentu wejścia na teren szkoły, Warszawa, Wyd. WiP.

Batogowska A. (1998), Podstawy ergonomii, Olsztyn, Wyd.WSP.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

- zna i analizuje akty prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy nauczyciela,

- zna zasady odpowiedzialności opiekuna, nauczyciela, wychowawcy za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia uczniów,

- posiada wiedzę na temat zasad BHP w szkole (podstawowej i ponadpodstawowej) w tym zagadnienia związane ergonomia zawodu nauczyciela,

- potrafi rozpoznać zagrożenia w szkole (podstawowej i ponadpodstawowej) i trafnie ocenić przyczynę zaistniałych sytuacji niebezpiecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zapoznanie się z materiałami oraz zaliczenie testu sprawdzającego: zal/nzal

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)