Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arabska komunikacja pozawerbalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-ARABKOM-11
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Arabska komunikacja pozawerbalna
Jednostka: Instytut Orientalistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FIa
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia, specjalność arabistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

  • Przekazanie wiedzy dotyczącej komunikacji pozawerbalnej;
  • Wskazanie różnorodnych postaw i zachowań kulturowych w świecie arabskim;
  • Nabycie umiejętności rozpoznawania i odczytywania komunikatów pozawerbalnych;
  • Wskazanie na istotne różnice w komunikacji pozawerbalnej w obrębie różnych środowisk etnicznych i religijnych;
  • Kształtowanie otwartości na inne wzorce kulturowe.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka polskiego oraz angielskiego na poziomie zaawansowanym

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literaturę dostarcza prowadzący zajęcia. Część pozycji dostepna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej i/lub Bibliotece Filologicznej NOVUM oraz na stronach internetowych

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład, dyskusja na zajęciach, przygotowanie referatu

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności

Średnia liczba godzin na
zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem30
Czytanie wskazanej literatury20
Przygotowywanie się do zajęć20
Napisanie referatu10
Przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie20
SUMA GODZIN100
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS
DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU)
4

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy i doświadczenia dotyczącego arabskiej komunikacji pozawerbalnej: tj. percepcja czasu, miejsca, różnice wzorców myślenia. Kontakt fizyczny i wzrokowy - przestrzeń

Pełny opis:

Definicja pojęcia komunikacji pozawerbalnej oraz najważniejsze pojęcia związane z zachowaniem kulturowym: wysoki i niski kontekst, mono i polichromiczność, etc.

Percepcja czasu, miejsca, różnice wzorców myślenia. Kontakt fizyczny i wzrokowy - przestrzeń.

Gesty i mimika w życiu codziennym– jako stały element komunikacji społecznej.

Komunikacja pozawerbalna w kontekście zachowań i gestów związanych z religią lub kulturą (taniec, obyczaje).

Symbole i znaki – treści ukryte.

Komunikacja pozawerbalna i savoir vivre w biznesie i życiu codziennym.

Tabu, zakazane i gesty/zachowania w świecie arabskim.

Literatura:

  • Hall, E. T., & Hołówka, T. 2009. Ukryty wymiar. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie "Muza".
  • Hall, E. T., Zimand, R., Skarbińska, A., & Płachecki, M. 1987. Bezgłośny język. Warszawa: Państ. Instytut Wydawniczy.
  • Morreale, Sherwyn P., Brian H. Spitzberg, J. Kevin Barge, Paweł Izdebski, Aleksandra Jaworska-Surma, Dorota Kobylińska, and Hanna Brycz. 2015. Komunikacja między ludźmi: motywacja, wiedza, umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN..
  • Al-Omari, Jehad. 2008. Understanding the Arab Culture: A Practical Cross-cultural Guide to Working in the Arab World. How To Books Ltd.
  • Feghali E., 1997. Arab cultural communication patterns. Inr. J. Ink-rculfural Rel. Vol 21, No. 3, pp. 345-378.
  • Mikułowski-Pomorski J. 1999. „Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie”. Kraków: WAE.
  • Murdoch A.. 1999. „Współpraca z cudzoziemcami w firmie”. Warszawa :Wyd. POLTEX.
  • Nydell, Margaret K. 2012. Understanding Arabs. Intercultural Press.
  • Samovar L., Porter R., McDaniel E. 2009. „Communication between cultures”.
  • Zaharna R.S.. 1995. „Bridging cultural differences: American public relations practices & Arab communication patterns”.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

  • Zna najważniejszą terminologię i pojęcia związane z komunikacją pozawerbalną. Potrafi je sprawnie definiować;
  • Rozumie z czego wynikają różnice i podobieństwa w komunikacji pozawerbalnej między różnymi kulturami, grupami społecznymi
  • Ma uporządkowaną wiedzę na temat gestów, mimiki, oraz języka ciała;
  • Rozumie skąd pochodzi i jakie ma znaczenie pozawerbalny system komunikacji w świecie arabskim;
  • potrafi wskazać różnice w komunikacji pozawerbalnej między odmiennymi grupami społecznymi, religijnymi;
  • Jest otwarty na inne wzorce kulturowe oraz potrafi sprawnie prowadzić dialog międzykulturowy.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

  • Obecność na 80 % zajęć,
  • cotygodniowa informacja zwrotna,
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach,
  • prezentacja multimedialna studenta.

Skala ocen:

  • 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
  • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
  • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
  • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
  • 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
  • 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

Kryteria punktacji:

  • ocena bardzo dobra - od 90%.
  • ocena dobra + - od 83%.
  • ocena dobra - od 75%.
  • ocena dostateczna + - od 68%.
  • ocena dostateczna - od 60%.
  • ocena niedostateczna - poniżej 60%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ashraf Benyamin
Prowadzący grup: Ashraf Benyamin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Graczyk
Prowadzący grup: Agnieszka Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Graczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)