Język angielski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ANG-FL-26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język angielski |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIaw Przedmioty dla programu X-S1x-BLOTEWX |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia litewska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka angielskiego. Student doskonali sprawności językowe receptywne (rozumienie tekstów pisanych i mówionych) oraz produktywne (interakcja, wypowiedzi ustne i wypowiedzi pisemne), poszerza swój zasób środków językowych (leksykalnych i gramatycznych), utrwala wcześniej poznane struktury na poziomie średniozaawansowanym (B2). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Poziom B1. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Po dołączeniu do grupy zajęciowej na MS Teams, studenci mają dostęp do większości materiałów kursowych (poza podręcznikiem) na platformie MS Teams w zakładce Pliki lub Zadania. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 |
Skrócony opis: |
Praktyczna nauka języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym. Szczególną uwagę zwraca się na równomierny rozwój wszystkich sprawności językowych. |
Pełny opis: |
Zakresy tematyczne, realizowane w oparciu o podręcznik kursowy wybrany w danym cyklu kształcenia, np. • Relacje międzyludzkie (relacje przyjacielskie i rodzinne, osobowość i uczucia) • Styl życia (wybory, wprowadzanie zmian, zdrowy styl życia, (nie)zdrowe nawyki w żywieniu i korzystaniu ze technologii) • Przetrwanie (zagrożenia współczesnego świata, radzenie sobie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu, uprawienie sportów ekstremalnych, strach i sposoby radzenia sobie z nim) • Przyszłość (plany osobiste, rozwój technologiczny i przyszłość na rynku pracy, rola nowoczesnej technologii w różnych dziedzinach życia) • Zmiana (zmiany w środowisku naturalnym, rozwój miast, wprowadzanie codzienne rozwiązania proekologiczne) • Różnice kulturowe w wybranych aspektach życia codziennego Słownictwo Wybrane na podstawie tekstów, nagrań i tematów realizowanych w oparciu o podręcznik kursowy wybrany w danym cyklu kształcenia, np. • wyrazy, kolokacje, stałe wyrażenia i idiomy związane z omawianymi tematami (np. nazwy uczuć i cech osobowości, przysłówki zdaniowe wyrażające opinie, kolokacje przysłówkowo-przymiotnikowe, idiomy dot. rodziny) • wybrane czasowniki frazowe (phrasal verbs) • kolokacje przyimkowe • czasowniki nieregularne i ich formy • wybrane aspekty słowotwórstwa (np. przyrostki tworzące rzeczowniki, przedrostki i ich typowe znaczenia) Gramatyka Wybrane zagadnienia z gramatyki na poziomie B1+/ B2, w oparciu o podręcznik kursowy, na przykład: • wyrażanie relacji czasowych: struktury do mówienia o przeszłości (czasy przeszłe, konstrukcje z used to, would); czas Present Perfect w kontraście do czasu Simple Past; czas Present Perfect Simple w kontraście do czasu Present Perfect Continuous; struktury służące do mówienia o przyszłości) • budowanie form pytających w różnych czasach • wybrane aspekty użycia zdań warunkowych, spójniki zdań warunkowych • strona bierna oraz konstrukcja tzw. ‘causative have/get’ • konstrukcje z rzeczownikiem odsłownym (gerund) i bezokolicznikiem Pisanie: • pisanie prostych spójnych akapitów różnego typu (np. opinion paragraph, giving advice paragraph, a for and against paragraph, a problem-solution paragraph) • rozwijanie umiejętności pisania krótkich narracji • wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w tworzeniu krótkich wypowiedzi pisemnych • rozwijanie umiejętności edytowania własnych tekstów pisanych Mówienie: • wykorzystanie słownictwa i gramatyki objętych treściami kształcenia w budowaniu wypowiedzi ustnych • rozwijanie umiejętności prowadzenia spontanicznej komunikacji i odpowiedniego reagowania na wypowiedzi przedmówcy/-ców • rozwijanie umiejętności przygotowania krótkich wypowiedzi na wybrane tematy i odpowiedniego zaprezentowania ich przed grupą słuchaczy • rozwijanie umiejętności monitorowania własnych wypowiedzi pod kątem poprawności językowej oraz autokorekty Wymowa: • podstawowe kontury intonacyjne w pytaniach i zdaniach warunkowych • wybrane aspekty dotyczące procesów zachodzące w naturalnym języku mówionym (tzw. ‘connected speech’) • akcent wyrazowy (formy słabe, redukcja sylab nieakcentowanych, samogłoski w sylabach akcentowanych) • akcent zdaniowy, rytm języka mówionego • związek między pisownią a wymową (homofony i homografy) • uwrażliwianie na różne akcenty języka angielskiego |
Literatura: |
Podstawowa (podręcznik kursowy - w zależności od cyklu kształcenia) Dodatkowa: ‒ Vince, Michael. 2009. First Certificate Language Practice [4th edition]. Oxford: Macmillan. ‒ Mann, Malcolm and Steve Taylore-Knowles. 2008. Destination B2. Macmillan. ‒ Evans, Virginia. 1997. Successful Writing Intermediate/ Upper-Intermediate. Express Publishing. ‒ wybrane krótkie autentyczne teksty lub nagrania związane z życiem codziennym w krajach związanych z językiem specjalności |
Efekty uczenia się: |
Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w standardowych tekstach pisanych, które dotyczą znanych mu lub typowych spraw i zdarzeń lub szerszej problematyki życia codziennego Rozumie średniej długości teksty mówione (monologi i dialogi) na tematy, które są mu znane, dotyczą problematyki życia codziennego Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne zarówno w formie krótkiego monologu jak i w interakcji, odnosząc się do swoich doświadczeń, przedstawiając swoją opinię na dany temat wraz z krótkim uzasadnieniem Opanował wymowę i intonację zdaniową języka angielskiego w stopniu pozwalającym na wystarczająco swobodne rozumienie wypowiedzi studenta przez współrozmówców Ma wiedzę na wybrane tematy dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego lub kraju języka specjalności wypływające z treści omawianych tekstów |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wszystkich testów cząstkowych, zaliczenie zadań na mówienie, ustnych prezentacji, zaliczenie prac pisemnych terminowe wykonywanie powierzonych zadań końcowa ocena wystawiana jest na podstawie wyniku egzaminu końcowego oraz oceny z zajęć (całoroczna praca) możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Maciejewska | |
Prowadzący grup: | Anna Maciejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Literatura: |
Podstawowa (podręcznik kursowy): Roegers, Luis. 2020. Language Hub Upper Intermediate B2, Split Edition (A) Student’s Book. Macmillan Education. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.