Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza języka i mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-AJM-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza języka i mowy
Jednostka: Instytut Językoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Etnolingwistyka, Językoznawstwo i Nauka o Informacji, inne kierunki w Instytucie Językoznawstwa

Cele kształcenia:

instrumentalne: podstawowe umiejętności z zakresu wykorzystania technologii informatycznej w analizie języka i mowy, znajomość wybranych technik i narzędzi komputerowych z dziedziny technologii mowy, umiejętność zarządzania informacją (zdobywanie i interpretacja danych z różnych źródeł, ocena przydatności określonego typu danych dla określonych celów)

systemowe: zdolność do samodzielnej i efektywnej pracy przy opracowaniu danych językowych, wykorzystania źródeł internetowych, umiejętności badawcze, umiejętność skonstruowania prostych procedur eksperymentalnych i realizacji zaprojektowanych badań

interpersonalne: praca w grupie, prowadzenie badań z udziałem innych osób (np. testy percepcyjne), praca w zespole interdyscyplinarnym, świadomość konieczności nawiązywania współpracy z ekspertami z dziedzin z pogranicza nauk humanistycznych i informatyki

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują wprowadzenie teoretyczne oraz praktyczne wykorzystanie technik komputerowych w analizie języka i mowy.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów i poszerzenie ich umiejętności w dziedzinie wykorzystania technik komputerowych w analizie języka i mowy. W ramach kursu przedstawione zostają narzędzia komputerowe, umożliwiające analizę nagrań głosowych oraz tekstu. Poprzez samodzielne wykonanie prac eksperymentalnych dotyczących cech fonetyczno-akustycznych nagranych wypowiedzi, student pogłębia swoją wiedzę w zakresie fonetyki akustycznej. W ramach zajęć używane są przede wszystkim narzędzia komputerowe udostępniane w ramach licencji otwartych, z których studenci mogą swobodnie korzystać również poza zajęciami.

Literatura:

SAMPA - komputerowa transkrypcja fonetyczna http://www.phon.ucl.ac.uk/home/sampa/index.html

Sjölander, K., Beskow, J., (2006) Dokumentacja techniczna programu „Wavesurfer” Stockholm http://www.speech.kth.se/wavesurfer/

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- zna i potrafi prawidłowo wykorzystać wybrane narzędzia, służące do komputerowej analizy języka i mowy;

- potrafi kategoryzować i porównać różne dostępne narzędzia komputerowe służące do podobnych zastosowań w analizie mowy;

- potrafi efektywnie wybierać i wyszukiwać informacje z dostępnych zasobów internetowych, jak również znajdować i używać narzędzi udostępnianych w internecie;

- rozumie kwestie interdyscyplinarności problematyki związanej z komputerową analizą języka i mowy;

- potrafi zaprojektować prosty eksperyment badawczy z dziedziny komputerowej analizy języka i mowy; zna podstawowe metody testowania wyników eksperymentów;

- potrafi organizować i planować pracę własną oraz pracę zespołu osób z wykorzystaniem narzędzi komputerowych, w tym także narzędzi służących do pracy zdalnej;

- potrafi wyliczyć najważniejsze specjalistyczne zastosowania technologii informacyjnych na potrzeby nauk filologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Praca końcowa obejmująca trzy ćwiczenia testowe: (a) stworzenie wykresów czworoboków samogłoskowych w programie komputerowym, (b) stworzenie wielowarstwowej anotacji nagrań kilku wypowiedzi, z uwzględnieniem cech językowych i poza językowych (c) przeprowadzenie podstawowej analizy wyników anotacji, przedstawienie wyników anotacji w postaci graficznej

Dodatkowo uwzględnia się obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)