Akwizycja języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-AJ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Akwizycja języka |
Jednostka: | Katedra Metodologii Lingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-KoreaX |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Etnolingwistyka, Językoznawstwo i Nauka o Informacji |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest przekazanie uczestnikom następującej wiedzy i umiejętności: (1) świadomość głównych problemów związanych z akwizycją języka oraz terminologii dziedziny; (2) znajomość podstawowych podejść teoretycznych do akwizycji języka, w tym podejścia natywistycznego, behawiorystycznego, kognitywistycznego, interakcjonistycznego oraz koncepcji Krashena; (3) wiedza o psycholingwistycznych modelach funkcjonowania mechanizmów języka rodzimego i obcego – ich podobieństwach i różnicach (pojęcia, leksykon umysłowy, mowa i percepcja mowy, tworzenie oraz rozumienie zdań oraz tekstów); (4) wiedza o specyficznych zjawiskach związanych z akwizycją pierwszego i kolejnych języków oraz o wielojęzycznosci (np. transfer, interlingwa, filtr afektywny, input/intake, nadmierne uogólnianie, typy dwujęzyczności); (5) umiejętność wykorzystywania wyników badań psycholingwistycznych w odniesieniu do praktyki nauki i nauczania języka obcego; (6) umiejętność krytycznej analizy potencjału ucznia oraz specyfiki języka pod kątem późniejszego programowania jego nauki; (7) umiejętność dostrzegania i rozwiązywania kulturowych problemów związanych z nauką i nauczaniem języka obcego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje podstawowe zagadnienia związane z akwizycją języka rodzimego i obcego w ujęciu psycholingwistycznym. W zarysie przedstawione zostaną główne etapy rozwoju pierwszego języka u dziecka. Scharakteryzowane zostaną cechy osobowości i zdolności poznawcze ucznia, które mogą wpłynąć na przebieg procesu glottodydaktycznego. Omówione będzie funkcjonowanie poszczególnych podsystemów języka w odniesieniu do języka rodzimego oraz opanowanywanego języka obcego: zagadnienia percepcji mowy i jej produkcji, systemu pojęć oraz leksykonu umysłowego, przetwarzania na poziomie składniowym i ponadzdaniowym. Przedstawione zostaną wybrane podejścia teoretyczne do procesu opanowywania języka obcego i ich konsekwencje dla praktyki glottodydaktycznej. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom następującej wiedzy i umiejętności: (1) świadomość głównych problemów związanych z akwizycją języka oraz terminologii dziedziny; (2) znajomość podstawowych podejść teoretycznych do akwizycji języka, w tym podejścia natywistycznego, behawiorystycznego, kognitywistycznego, interakcjonistycznego oraz koncepcji Krashena; (3) wiedza o psycholingwistycznych modelach funkcjonowania mechanizmów języka rodzimego i obcego - ich podobieństwach i różnicach (pojęcia, leksykon umysłowy, mowa i percepcja mowy, tworzenie oraz rozumienie zdań oraz tekstów); (4) wiedza o specyficznych zjawiskach związanych z akwizycją pierwszego i kolejnych języków oraz o wielojęzycznosci (np. transfer, interlingwa, filtr afektywny, input/intake, nadmierne uogólnianie, typy dwujęzyczności); (5) umiejętność wykorzystywania wyników badań psycholingwistycznych w odniesieniu do praktyki nauki i nauczania języka obcego; (6) umiejętność krytycznej analizy potencjału ucznia oraz specyfiki języka pod kątem późniejszego programowania jego nauki; (7) umiejętność dostrzegania i rozwiązywania kulturowych problemów związanych z nauką i nauczaniem języka obcego. |
Literatura: |
Brown, H.D. 2007. Principles of Language Learning and Teaching. White Plains, NY: Pearson Education. Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.) 2003. Akwizycja języka w świetlejęzykoznawstwa kognitywnego. Warszawa: Universitas. Gleason, J. B., Ratner, N. B. 2005. Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. Lenneberg, E. H. 1980. Biologiczne aspekty języka [w:] Stanosz, B. (red.) Język w świetle nauki, Warszawa: Czytelnik. Lewicka, G. 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. ATUT. Piaget, J. 2005. Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN. Studenska, A. 2005. Strategie uczenia się a opanowanie językaniemacierzystego. WA Żak. (W razie potrzeby wykładowca dostarcza również artykuły związane z tematyką zajęć.) |
Metody i kryteria oceniania: |
pisemny test zaliczeniowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Juszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Juszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Juszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.