Główne aspekty analizy dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ADLI-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Główne aspekty analizy dzieła literackiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | filologia skandynawska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami związanymi z rozumieniem oraz interpretacją dzieła literackiego, jak również rozwinięcie zdolności postrzegania, doboru i zastosowania metod analizy tekstów literackich. |
Pełny opis: |
Współczesne rozumienie tradycyjnych pojęć: „formy" i „ treści" oraz „dzieła literackiego" i „tekstu literackiego", wskazanie różnic między tekstem literackim i użytkowym Najstarsze tradycje poetyki: Arystoteles i jego koncepcja poezji („Poetyka” – zagadnienia podstawowe kiedyś i dziś) Funkcje dzieła literackiego; zdefiniowanie, czym jest przeżycie estetyczne; wielofunkcyjność tworów kultury, historyczny i uniwersalny wymiar dzieła literackiego Gatunki i rodzaje literackie - geneza troistego podziału rodzajów literackich, współczesne klasyfikacje genologiczne a tradycyjne gatunki liryczne, gatunki literackie jako kod literatury, sylwiczność literatury Narracja i kompozycja dzieła literackiego; narratologia i narratywizm – cechy wspólne i różnice, charakterystyka głównych typów narracji oraz strategii narracyjnych, tradycyjne i współczesne rodzaje kompozycji, formy podawcze Światy i postacie w świecie przedstawionym; postać literacka a bohater literacki; istota realistycznego i fantastycznego świata przedstawionego Liryka, poezja, wiersz z elementami wersologii - różnice między liryką a poezją w aspekcie historycznym i współcześnie, klasyfikacja odmian liryki, sformułowanie listy pytań przydatnych w trakcie analizy utworów poetyckich Dramat – wpływ dramatu antycznego na dramat współczesny, różnice w podejściu do dramatu między literaturoznawstwem a teatrologią; rola dialogów i typy monologów występujących w dramacie, teatr dramatyczny i postdramatyczny Środki stylistyczne – podziały i definicje, wskazywanie środków stylistycznych w wybranych fragmentach utworów literackich Poznawanie elementarnych procedur analizy literackiej oraz metod sztuki interpretacji na wybranym przykładzie całościowej i wieloaspektowej analizy przynajmniej jednego utworu literackiego; zjawisko intertekstualności – przedstawienie warunków, które muszą zostać spełnione w tekście, aby można było mówić o jego intertekstualnym charakterze |
Literatura: |
Arystoteles. 2004. Poetyka, w: Retoryka dla Aleksandra. Wyd. Naukowe PWN. Eagleton, T. 2015. Teoria literatury. Aletheia. Eco, U. i in. (2008). Interpretacja i nadinterpretacja (tłum. T. Bieroń). Znak. Głowiński, M., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J.,2008 (i nowsze), Słownik terminów literackich. Ossolineum. Głowiński, M., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J.1986. Zarys teorii literatury.Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. Korwin-Piotrowska, D. 2011. Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów. Wydawnictwo UJ. Kulawik, A.. 1997. Poetyka. Wydawnictwo Antykwa. Sławiński, J.1976, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz i J. Sławiński. Wydawnictwo Literackie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: Zna i rozumie najważniejsze pojęcia z zakresu poetyki, potrafi wskazać główne elementy analizy dzieła literackiego Poprawnie wykorzystuje w praktyce analitycznej wiedzę z zakresu wersologii, genologii, tekstologii, narratologii, dramatologii, stylistyki i kompozycji literackiej Umie wybrać adekwatne wobec utworu narzędzia oraz procedury analityczne i interpretacyjne Potrafi przeprowadzić modelową analizę gatunkowo i estetycznie różnych tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem krótkich form prozatorskich oraz poezji Potrafi prowadzić dyskusję w grupie oraz komentować teksty, odwołując się do podstawowych kategorii filologicznych oraz kategorii z dyscyplin pokrewnych Rozumie rolę analizy literaturoznawczej w procesie kształtowania, rozwijania i utrzymywania własnej kompetencji językowej |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich oraz wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych 4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami 4,0 – dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, niewielkie braki w znajomości wybranych literaturoznawczych modeli analitycznointerpretacyjnych 3,5 – zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, pewne braki w wiedzy szczegółowej na temat literaturoznawczych modeli analitycznointerpretacyjnych, wyraźne braki w rozumieniu procesów historycznoliterackich 3,0 – znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich na dostatecznym (minimalnie wymaganym) poziomie, przewaga wiedzy o charakterze encyklopedycznym nad rozumieniem procesów historycznoliterackich, wyraźne braki w wiedzy 2,0 – niedostateczna znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich, niepełna wiedza typu encyklopedycznego ze znaczącymi błędami merytorycznymi, brak rozumienia procesów historycznoliterackich (poniżej 65%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sonia Ławniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sonia Ławniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aldona Zańko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.