Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja niewerbalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-2FR-KNW-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja niewerbalna
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programów S2-FREap i S2-FREwi
Przedmioty dla programów S2-FREbf, S2-FREbl, S2-FREsr, S2-FREwe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu badań nad gestami, a także nabycie przez studentów praktycznych umiejętności dotyczących analizy zachowań niewerbalnych.

- Analizowane będą głównie gestów wykonywanych dłońmi, a także zachowania niewerbalne realizowane poprzez ruch głowy, spojrzenie.

- Poznanie struktury gestów, funkcji gestów, wybranych klasyfikacje gestów.

- Zdobycie wiedzy na temat akwizycji mowy i gestów, relacji między gestami i współwystępującą wypowiedzią werbalną, różnic kulturowych dotyczących formy i funkcji zachowań niewerbalnych.

- Praktyczna analiza materiału filmowego, materiałów zaczerpniętych z telewizji.

- Zdobycie podstawowych umiejętności dotyczących zastosowania systemów anotacji gestów oraz narzędzi wykorzystywanych do ich analizy (program ELAN).

Nagranie własnego materiału filmowego przez studentów i jego analiza.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informację o dostępności materiałów przedstawia prowadzący

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Metoda ćwiczeniowa ✔

Metoda badawcza (dociekania naukowego) ✔

Metoda warsztatowa ✔

Metoda projektu ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔

Praca w grupach ✔

Zagadnienia na e-learningu ✔

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 5

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 25

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20

SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Pełny opis:

- Komunikacja jako proces wielopłaszczyznowy

- Struktura oraz funkcja gestu

- Klasyfikacje zachowań niewerbalnych

- Systemy opisu zachowań niewerbalnych

- Emblemat jako autonomiczne zachowanie niewerbalne

- Relacja między współwystępującymi elementami werbalnymi i niewerbalnymi

- Akwizycja mowy a rozwój gestów

- Gesty jako zachowania zdeterminowane kulturowo

- Systemy anotacji zachowań niewerbalnych

- Elan – narzędzie wykorzystywane do anotacji oraz analizy zachowań niewerbalnych.

Literatura:

• Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001.

• Ekman P., Friesen W.V., The Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding, [w:] Kendon A., (red.), Nonverbal Communication, Interaction, and Gesture. Selections from Semiotica, The Hague 1980.

• Grochowalska M., Gestykulacja i mowa. O niewerbalnym komunikowaniu się dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2002.

• Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.

• Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.

• Kendon A., Harris R. M., Ritchie Key M. (red.), Organization of Behavior in Face-to-Face Interaction, The Hague 1975.

• Knapp L.M., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.

• Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007

• McNeill D., Gesture & Thought, Chicago 2005.

• McNeill D., Hand and Mind. What Gestures Reveal about Thought, Chicago 1995.

• Załazińska A., Niewerbalna struktura dialogu. Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- Zna wybrane teorie związane z problematyką komunikacji niewerbalnej

- Definiuje wybrane terminy związane z komunikacją niewerbalną

- Potrafi opisać strukturę gestu, jego cechy, zna wybrane klasyfikacje zachowań niewerbalnych.

- Potrafi opisać funkcję zachowań niewerbalnych oraz ich rolę w akwizycji języka.

- Zna wybrane teksty naukowe przedstawiające badania nad komunikacją niewerbalną, rozumie opisane w nich metody badawcze.

- Rozumie wpływ kultury na zachowania niewerbalne

- Posiada praktyczne umiejętności dotyczące anotacji i analizy zachowań niewerbalnych.

- Potrafi wykorzystać wybrane narzędzia przeznaczone do opisu zachowań niewerbalnych.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Przeprowadzenie projektu: 75%,

Sposób przygotowania raportu: 25%

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Prowadzący grup: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jarmołowicz-Nowikow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)