SF: Wprowadzenie do psychologii anomalistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-PSDM-WPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SF: Wprowadzenie do psychologii anomalistycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych Moodle - przedmioty Innych jednostek Przedmioty na psychologii na semestrze 8 |
Strona przedmiotu: | http://mk41488.home.amu.edu.pl/psychologia-anomalistyczna/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Cele kształcenia: | • dostarczenie wiedzy o teoretycznych podstawach badań nad psychologicznym podłożem wiary w zjawiska paranormalne • zrozumienie założeń różnych perspektyw badawczych w psychologii (poznawczej, rozwojowej, społecznej, ewolucyjnej) w badaniach z zakresu psychologii anomalistycznej • promowanie krytycznej postawy badawczej |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Psychologia anomalistyczna integruje wiedzę z różnych dyscyplin, aby wyjaśnić, dlaczego ludzie mogą odrzucać dowody naukowe wierząc w rzeczy, których nie ma (np. "zjawiska paranormalne") lub przecząc faktom (np. zmianom klimatycznym). Podstawowym celem spotkań jest poszerzenie rozumienia czynników psychologicznych, które odgrywają rolę w budowaniu przekonań na temat świata, a celem dodatkowym - promocja krytycznej postawy naukowej oraz refleksja nad społeczną rolą nauki. |
Pełny opis: |
Psychologia anomalistyczna integruje wiedzę z różnych dyscyplin, aby wyjaśnić, dlaczego ludzie mogą odrzucać dowody naukowe wierząc w rzeczy, których nie ma (np. "zjawiska paranormalne") lub przecząc faktom (np. zmianom klimatycznym). Podstawowym celem spotkań jest poszerzenie rozumienia czynników psychologicznych, które odgrywają rolę w budowaniu przekonań na temat świata, a celem dodatkowym - promocja krytycznej postawy naukowej oraz refleksja nad społeczną rolą nauki. Psychologia anomalistyczna jest dziedziną psychologii próbującą wyjaśnić przyczyny dla których jesteśmy skłonni wierzyć w zjawiska paranormalne, przy założeniu, że mają one naturalne wyjaśnienia. Wiara ta towarzyszy ludzkości od dawien dawna i obecna jest we wszystkich kulturach. Choć mogłoby wydawać się, że rozwój nauki i techniki wyeliminuje wiarę w moce nadprzyrodzone, mają się one dzisiaj równie dobrze – jeśli nie lepiej – niż kiedykolwiek. |
Efekty uczenia się: |
Student(ka): * Potrafi omówić zagadnienia metodologiczne związane z badaniem zjawisk paranormalnych * Potrafi przedstawić główne perspektywy badawcze i teoretyczne funkcjonujące w psychologii anomalistycznej * Potrafi zastosować wiedzę psychologiczną do naturalistycznego wyjaśnienia podłoża wybranych doświadczeń anomalistycznych * Ma świadomość znaczenia sceptycyzmu i krytycznego podejścia podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
1.) Aktywny udział w dyskusji podczas zajęć 2.) Znajomość literatury przedmiotu 3.) Praca semestralna dotycząca analizy wybranego zagadnienia w świetle uzyskanej wiedzy 4.) Obecność na 80% zajęć (3 dozwolone nieobecności) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.