Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursów medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 08-KUDL-ADM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursów medialnych
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Do podstawowych celów zajęć należy zaznajomienie studentów z :

- podstawowymi pojęciami z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, panowanie, poprawność polityczna, populizm, „mowa nienawiści” itd.);

- z językowym, społecznym, politycznym i kulturowym kontekstem dyskursów medialnych;

- metodami, technikami i narzędziami interpretowania przekazu medialnego;


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość podstawowych mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa

Skrzynka mailowa

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Case study

Dyskusja z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnej

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

-

Skrócony opis:

- omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, panowanie, poprawność polityczna, populizm, „mowa nienawiści” itd.);

- językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych;

- metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego;

- media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice;

- Internet jako zwierciadło dyskursów medialnych (narodowego, poprawności politycznej, populistycznego, dyskursu sukcesu i luzu);

- analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych;

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012,

- A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków;

- D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008;

- J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008;

- M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012,

- L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009;

Efekty uczenia się:

W efekcie student:

- zna terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze;

- gotów jest do rozumienia potrzeby prezentacji i upowszechniania, również za pomocą współczesnych mediów, efektów twórczej pracy własnej oraz osób, zespołów profesjonalnych i grup, z którym współpracuje

Metody i kryteria oceniania:

- obecność oraz aktywność na zajęciach

- dokonanie analizy oraz prezentacja wybranego przypadku dyskursu medialnego

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)