Analiza dyskursów medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-KUDL-ADM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursów medialnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru Kulturoznawstwa I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Do podstawowych celów zajęć należy zaznajomienie studentów z : - podstawowymi pojęciami z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, panowanie, poprawność polityczna, populizm, „mowa nienawiści” itd.); - z językowym, społecznym, politycznym i kulturowym kontekstem dyskursów medialnych; - metodami, technikami i narzędziami interpretowania przekazu medialnego; |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstawowych mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Lektorium Instytutu Kulturoznawstwa Skrzynka mailowa |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Case study Dyskusja z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnej |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | - |
Skrócony opis: |
- omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, panowanie, poprawność polityczna, populizm, „mowa nienawiści” itd.); - językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych; - metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego; - media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice; - Internet jako zwierciadło dyskursów medialnych (narodowego, poprawności politycznej, populistycznego, dyskursu sukcesu i luzu); - analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych; |
Pełny opis: |
j.w. |
Literatura: |
- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012, - A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków; - D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008; - J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008; - M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012, - L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009; |
Efekty uczenia się: |
W efekcie student: - zna terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze; - gotów jest do rozumienia potrzeby prezentacji i upowszechniania, również za pomocą współczesnych mediów, efektów twórczej pracy własnej oraz osób, zespołów profesjonalnych i grup, z którym współpracuje |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność oraz aktywność na zajęciach - dokonanie analizy oraz prezentacja wybranego przypadku dyskursu medialnego |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.