Estetyka i Hermeneutyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FLFA-EIH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Estetyka i Hermeneutyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Fakultety na filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | C1: Poszerzenie wiedzy na temat współczesnych teorii z zakresu estetyki hermeneutycznej i umiejętności ich usytuowania wobec innych nurtów estetyki. C2: Nabycie umiejętności zastosowania metodologii wypracowanych na gruncie hermeneutyki w celu głębszego zrozumienia i analizy wybranych przejawów sztuki współczesnej. C3: Wskazanie na związki estetyki hermeneutycznej z innymi dziedzinami szeroko pojętej humanistyki (antropologią filozoficzną, etyką, fenomenologią, teorią sztuki i literatury), a także z praktycznym wymiarem ludzkiego życia. C4: Nabycie umiejętności posługiwania się kluczowymi terminami z zakresu estetyki hermeneutycznej. |
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Wstępna charakterystyka estetyki i hermeneutyki. Omówienie treści wykładów, literatury i formy zaliczenia. 2. Podstawowe założenia estetyki Wilhelma Diltheya. 3. Podstawowe założenia hermeneutyki Martina Heideggera. Ewolucja myślenia Heideggera po "Byciu i czasie" i jego zwrot ku problematyce sztuki. Stosunek Heideggera do tradycyjnej estetyki. 4. Koncepcja dzieła sztuki późnego Heideggera (sztuka jako źródło dzieła sztuki, rzecz-narzędzie-dzieło sztuki, prawda dzieła sztuki, tworzenie dzieła sztuki i jego przechowywanie, funkcje dzieła sztuki). 5. Heideggera myślenie poezji. Koncepcja czworokąta. Istota języka. Zadanie poety w „czasie marnym”. 6. Myślenie sztuki Martina Heideggera a wybrane współczesne praktyki artystyczne. 7. Estetyka Hansa-Georga Gadamera (sztuka i poznanie, heteronomia sfery estetycznej, doświadczenie estetyczne, gra jako sposób istnienia sztuki, funkcje sztuki). 8. Estetyka Hansa-Georga Gadamera wobec wybranych zjawisk sztuki współczesnej, takich jak: happening, performance, environment, itp.. 9. Poglądy estetyczne Michaiła Bachtina (koncepcja sztuki i słowa, forma artystyczna, karnawalizacja, powieść polifoniczna). 10. Estetyka Paula Ricoeura (konflikt interpretacji; interpretacja jako dialektyka wyjaśniania i rozumienia; hermeneutyczna funkcja dystansu; język literacki; koncepcja metafory i symbolu; rola poety w procesie usensawniania świata; prawda fikcji literackiej; literackie gry z czasem; potrójna mimesis; literatura, etyka i tożsamość narracyjna) – dwa wykłady. 11. Paul Ricoeur wobec wyzwań powieści awangardowej (na przykładzie "Człowieka bez właściwości" Roberta Musila). 12. Estetyka Luigiego Pareysona ( formowanie dzieła sztuki, myśl i moralność w sztuce, treść i forma w sztuce, momenty procesu artystycznego, modelowość dzieła sztuki, interpretacja i kontemplacja, sztuka w życiu człowieka). 13. Estetyka i hermeneutyka w perspektywie "słabej ontologii" Gianniego Vattima |
Literatura: |
1. Bachtin Michaił, "Estetyka twórczości słownej" 2. Dilthey Wilhelm, "Pisma estetyczne" 3. Gadamer Hans-Georg, "Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto" 4. Gadamer Hans-Georg, "Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej" 5. Gadamer Hans-Georg, "Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane" 6. Heidegger Martin, "Budować, mieszkać, myśleć" 7. Heidegger Martin, "Źródło dzieła sztuki", w: "Drogi lasu" 8. Heidegger Martin, "W drodze do języka" 9. Pareyson Luigi, "Estetyka. Teoria formatywności" 10. Ricoeur Paul, "Czas i opowieść", T. 1. - T.3. 11. Ricoeur Paul, "Język, tekst, interpretacja" 12. Vattimo Gianni, 'Koniec nowoczesności" 13. Vattimo Gianni, "Poza interpretacją" |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: napisanie eseju (5-10 stron) w nawiązaniu do treści wykładów, rozmowa na temat eseju. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.