Alchemia i początki nowożytnej nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 08-FLFA-APN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alchemia i początki nowożytnej nauki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Fakultety na filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z dziejami rozwoju praktyki alchemicznej Omówienie głównych założeń i cech charakterystycznych praktyki alchemicznej Przedstawienie relacji alchemii do nauki i innych gałęzi kultury |
Skrócony opis: |
Paradoks alchemii - sztuka ognia, oszustwo, nauka Alchemia egipska i grecka Alchemia arabska Alchemia w łacińskiej Europie - od średniowiecza do oświecenia Alchemia i medycyna Figuratywny język alchemii i zasada dyskrecji Alchemia i nauka nowożytna - krytyka Ezoteryczne odrodzenie alchemii? Złota epoka alchemii - praktyka - teoria - tajemnica Prometejskie ambicje alchemii - natura a sztuka Alchemiczne fascynacje: Robert Boyle, Isaac Newton |
Literatura: |
Lawrence M. Principe, The Secrets of Alchemy, The University of Chicago Press, 2013 William R. Newman, ATOMS AND ALCHEMY. Chymistry and the Experimental Origins of the Scientific Revolution, The University of Chicago Press, 2006 William R. Newman, Promethean Ambitions Alchemy and the Quest to Perfect Nature, Th e U n i v e r s i t y o f C h i c a g o P r e s s Roman Mierzecki, Historyczny rozwój pojęć chemicznych, PWN, Warszawa 1987 William H. Brock, Historia chemii, Prószyński i Ska, Warszawa 1999 Rafał T. Prinke, Zwodniczy ogród błędów. Piśmiennictwo alchemiczne do końca XVIII wieku, Wydawnictwo IHN PAN, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: wskazać główne okresy w dziejach rozwoju tradycji alchemicznej wskazać główne koncepcje alchemiczne i wymienić ich założenia omówić dyskusje nad relacją alchemii do nauki omówić dyskusje nad relacją alchemii do nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
test zaliczniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.