Geomatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 07-GEOM-Ginf1-DI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geomatyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Przyrodniczych |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | geografia, specjalność geoinformacja |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia • Celem wykładu jest przekazanie wiedzy o modelu funkcjonalnym geomatyki, normalizacji w zakresie krajowej i europejskiej infrastruktury informacji przestrzennej, układach odniesień przestrzennych, modelach danych przestrzennych, metadanych i implementacji XML/GML dla danych przestrzennych. Celem związanym z pozyskiwaniem geoinformacji jest zapoznanie z tachimetrią i satelitarnymi metodami określania położenia obiektów. • Celem głównym ćwiczeń jest wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z geomatyką oraz poznanie roli geomatyki w pozyskiwaniu, analizowaniu, interpretowaniu i praktycznym zastosowaniu geoinformacji |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu kartografii i topografii na poziomie szkoły średniej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne w e- learningu na platformie Moodle na stronie internetowej www.elearning.amu.edu.pl/wngig |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład i ćwiczenia w sali komputerowej |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | punktów ECTS - 5 |
Pełny opis: |
Geomatyka jako dziedzina wiedzy służąca do pozyskiwania, zbierania, utrzymywania, analizy, interpretacji, przesyłania i wykorzystywania informacji geoprzestrzennej Standaryzacja w geomatyce: normalizacja w geomatyce; normy ISO, dyrektywa INSPIRE 2007 Infrastruktura informacji przestrzennej: modelowanie danych. Standard wymiany danych przestrzennych GML/XML Baza danych geoprzestrzennych. Formaty zapisu danych wektorowy i rastrowy Kartograficzny proces wizualizacji (budowa bazy danych, interpolacja, wybór modelu wizualizacji przestrzennej w programie do wizualizacji danych XYZ - SURFER). Układy współrzędnych stosowane w Polsce. Nadawanie georeferencji mapom w programie QGIS. Wykonanie projektu w programie QGIS |
Literatura: |
• Banasik P., P. Ciechociński, J. Czaja: „Podstawy geomatyki”, 2011, Wydawnictwo AGH • Gaździcki J., 2003 Internetowy leksykon geomatyczny [on-line]. Warszawa: Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, [dostęp 1 września 2013]. Dostępny na: http://www.ptip.org.pl. • J. Januszewski, „Systemy satelitarne”, 2010, PWN, Warszawa • Kaczmarek L., Medyńska-Gulij B., 2007, Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych w badaniach środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. • Przewłocki S., 2008. Geomatyka. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
zna podstawowe pojęcia z zakresu geografii i koncepcje dotyczące zróżnicowania przestrzennego zjawisk na powierzchni Ziemi ma wiedzę w zakresie matematyki i statystyki pozwalającą na opis i analizę zjawisk geograficznych ma wiedzę na temat technik zdalnego pozyskiwania informacji geograficznej oraz jej przetwarzania i interpretacji zna źródla danych przestrzennych o środowisku geograficznym posiada umiejętność przygotowania i udostępniania danych i informacji przestrzennej w tym szczególnie w standardach cyfrowych posiada umiejętność wyszukiwania i pobierania danych i informacji z różnych źródeł, szczególnie cyfrowych potrafi wyszukać i dokonać wyboru narzędzi i oprogramowania do rozwiązywania zadań potrafi wykorzystać literaturę fachową z zakresu geoinformacji w języku polskim i angielskim do interpretacji i prezentacji posiadanej wiedzy potrafi ocenić jakość danych o środowisku geograficznym i wykorzystać tę wiedzę w ich przetwarzaniu i interpretacji ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy geograficznej i informatycznej jest odpowiedzialny za realizację podjętych zadań, a w ich zakresie za wykorzystywany sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych; |
Metody i kryteria oceniania: |
a. Test końcowy z wykładu – 100% - ocena bdb; 55% - ocena dst b. Ocena końcowa z ćwiczeń – pozytywnie wykonane i zaliczone opracowania naukowe, dodatkowo: obecność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Hildebrandt-Radke, Beata Janczak-Kostecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Hildebrandt-Radke, Beata Janczak-Kostecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.