Studia regionalne: Azja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SRIIAZ-12-Etn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Studia regionalne: Azja |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Etnologia |
Cele kształcenia: | - przedstawienie historii studiów azjanistycznych w antropologii - zapoznanie się z polskimi badaniami Azji - omówienie podstawowych zagadnień właściwych antropologii w Azji - przegląd antropologicznych podejść badawczych - doskonalenie umiejętności dyskusji oraz analizy tekstów |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów antropologicznych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Teksty będą wysyłane na maila grupy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Zajęcia opierać się będą na klasycznych tekstach polskich i zagranicznych badaczy Azji. W trakcie zajęć poruszone zostaną takie zagadnienia jak: post-socjalizm,postkolonializm, trybalizm, kasta, szamanizm, islam, buddyzm. |
Pełny opis: |
1. Ogólna charakterystyka regionu (Mapa etniczna Azji) 2. Historia antropologicznych badań obszaru (przegląd najważniejszych uwarunkowań i trendów badawczych) 3. Charakterystyka najważniejszych grup/problemów z perspektywy antropologicznej (post-socjalizm, islam, kolonializm, szamanizm) 4. Działalność polskich antropologów w regionie (przegląd najważniejszych opracowań) |
Literatura: |
Czaplicka M. 2013 Mój rok na Syberii Autor: Maria Czaplicka Adres wydawniczy: Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prufferowej. Barth, F. 1959 Political Leadership among Swat Pathans, London School of Economics Monographs No. 19 London: The Athlone Press. Bernstein A. 2011 The post-soviet treasure hunt: time, space, and necropolitics in siberian Buddhism, „Comparative Studies in Society and History” nr 53, z. 3, s. 623-653. Bulag U. 2000 From Inequality to Difference: Colonial Contradictions of Class and Ethnicity in Socialist' China, “Cultural Studies”, 2000, nr 14, z. 3/4, s. 531-561. Geertz C. 2006 Rytuał a zmiana społeczna: przykład jawajski, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Dumont L. 2006 Homo hierarchicus: Kasta, rasizm i „stratyfikacja”. Przemyślenia antropologa społecznego, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Humphrey C. 2010 Koniec radzieckiego życia. Ekonomia życia codziennego po socjalizmie, przeł. A. Halemba, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki. Jasiewicz Z. 2004 Rodzina, społeczność lokalna i grupa etniczna w Polsce i Azji Środkowej. Studia i szkice etnologiczne, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Lattimore O. Inner Asian Frontiers of China, Boston: Beacon. Leach E. 1954 Political Systems of Highland Burma: A Study of Kachin Social Structure, Cambridge: Harvard University Press. Manduhai B. 2007 Dealing with uncertainty: Shamans, marginal capitalism, and the remaking of history in postsocialist Mongolia “American Ethnologist”, nr 34, z. 1, s. 127–147. Smyrski Ł. 2008 Ajdyn znaczy księżyc: Narody południowej Syberii, Warszawa: Wydawnictwo DiG. Scott J. 1985 Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance, New Heven: Yale University Press. Wasilewski J. S. 1979 Podróże do piekieł. Rzecz o szamańskich misteriach, Warszawa. Wood R. 1984 Ethnic tourism, the state and cultural change in Southeast Asia, “Annals of Tourism Research”, nr 11, s. 353 – 374. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: 1. Posiada podstawową wiedzą na temat rozwoju antropologicznych badań Azji 2. Zna i potrafi używać pojęcia i teorie wypracowane w ramach antropologicznych studiów azjanistycznych 3. Zdobywa umiejętność rozpoznawania głównych problemów społecznych i politycznych w Azji |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej poświęcony wybranym problemom społecznym w Azji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.