Zarządzanie instytucją kultury - spec. interdyscyplinarne projekty kuratorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-ZIK-12WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie instytucją kultury - spec. interdyscyplinarne projekty kuratorskie |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Omówienie polityki kulturalnej w Polsce, w tym aktualnych wydarzeń Orientacja w strukturach instytucji kultury i organizacji trzeciego sektora Poszukiwanie rozwiązań systemowych dla zarządzania w kulturze |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wykładowca informuje na zajęciach o dostępności materiałów, często są one przesyłane studentom drogą e-mailową. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, dyskusja, lektura (w tym lektura prasy) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
W ramach kursu studenci będą mieli szansę zapoznać się z najistotniejszymi kwestiami związanymi z zagadnieniami polityki kulturalnej, zarządzaniem w kulturze oraz finansowaniem teatrów w Polsce. |
Pełny opis: |
Przedsięwzięcia artystyczne nie dzieją się w próżni, są silnie naznaczone administracyjnym kontekstem, przestrzenią zarządczą, w której są realizowane. Teatr jako zjawisko tak estetyczne, jak i społeczne nieustannie infekowane jest zmianami, jakie niosą za sobą wszystkie sfery życia: gospodarka, polityka, technologia. Jedynie otwartość i wnikliwa obserwacja tego zjawiska gwarantują skuteczne zarządzanie instytucją kultury. W ramach kursu studenci będą mieli szansę zapoznać się z najistotniejszymi kwestiami związanymi z zagadnieniami polityki kulturalnej, zarządzaniem w kulturze oraz finansowaniem teatrów w Polsce. |
Literatura: |
Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, red. J. Hausner, 2009, http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_kultury_wer.pelna.pdf, dostęp: 10.12.2015. Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Warszawa-Lublin: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, 2014. Monopol teatru repertuarowego. Rozmawiają: Jerzy Hausner, Krzysztof Mieszkowski, Agata Siwiak, Bartosz Szydłowski, Gazeta Teatralna „Didaskalia” 2012, nr 111. Niziołek G., Dwa tysiąclecia prawie i ani jednego boga!, Gazeta Teatralna „Didaskalia” 2010, nr 99. Nowak M., My, czyli nowy teatr publiczny, Dialog 2016, nr 6. Piknik Golgota polska. Sztuka – religia – demokracja, red. A. Adamiecka-Sitek, I. Kurz, Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2015. Purchla J., Dziedzictwo kulturowe w Polsce: system prawny, finansowanie i zarządzanie w: Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2013, s.195-215. http://www.nck.obserwatoriumkultury.pl/podrecznik.pdf, dostęp: 14.01.2016. Szlendak T., Aktywność kulturalna, w: Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, red. M. Baltaziuk, A. Wieczorek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2010, s.112-143. Teatr ogromny (dodatek specjalny na 250-lecie teatru publicznego „Tygodnika Powszechnego”), red. P. Mucharski, „Tygodnik Powszechny” 2015, nr 47. https://www.tygodnikpowszechny.pl/teatrogromny, dostęp: 3.09.2016. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20120000406,dostęp: 10.12.2015. Wodziński P., Teatr postdemokratyczny, Dialog 2013, nr 10. Zadara M., Nie wiemy, co gramy – ku definicji teatru publicznego, 2015, http://www.250teatr.pl/teksty,421,nie_wiemy_co_gramy_-_ku_definicji_teatru_publicznego.html, dostęp: 3.09.2016. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - przeanalizować alternatywne modele polityki kulturalnej i sposoby ich wdrażania w Polsce i zagranicą; - zająć stanowisko na temat możliwości reformy zarządzania kulturą w Polsce; - zdefiniować podstawowe zagadnienia z zakresu zarządzania w kulturze argumentować swoje stanowisko na temat szeroko pojętej kultury i jej powiązań z polityką i ekonomią; - szukać informacji dotyczących współczesnych konfliktów i debat związanych z polityką kulturalną w Polsce i dokonać ich krytycznej analizy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - przygotowanie do zajęć: przygotowanie prasówki, przeczytanie lektury – weryfikacje w trakcie zajęć, ocena poziomu przygotowania; - aktywność w trakcie zajęć - ocena częstotliwości i merytorycznej wartości wypowiedzi studentów; - poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury – pisemne zaliczenie; - frekwencja na zajęciach. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobre przygotowanie do zajęć; wysoka aktywność w trakcie zajęć; wysoki poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; brak nieusprawiedliwionych nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności). 4,5 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami. 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć i jedna nieusprawiedliwiona nieobecność (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności). 3,5 – zadowalające przygotowanie do zajęć i aktywność w trakcie zajęć; dostateczny poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; dwie nieusprawiedliwione nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności). 3,0 – słabe przygotowanie do zajęć i aktywność w trakcie zajęć; dostateczny poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; dwie nieusprawiedliwione nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności). 2,0 – bardzo słabe przygotowanie do zajęć i aktywność w trakcie zajęć; niski poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury; dwie nieusprawiedliwione nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
Celem praktyk jest konfrontacja wiedzy zdobytej w warunkach laboratoryjnych z realną praktyką organizowania projektów performatywnych. Studenci samodzielnie wybierają instytucję (samorządową, państwową bądź sektora niezależnego) oraz obszar realizacji projektu, w który chcą się wdrażać (programowy/badawczy bądź organizacyjny/marketingowy). Praktyki można odbyć w teatrach, fundacjach i stowarzyszeniach działających w sektorze kultury, centrach sztuki, instytucjach organizujących festiwale lub w ramach przygotowanego przez studentów w ramach specjalizacji Festiwalu NOWA SIŁA KURATORSKA. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.