Zarys gramatyki języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-ZGJP-11SCDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarys gramatyki języka polskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii serbskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów serbistycznych (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia serbistyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studenta z podstawowymi metodologiami badawczymi w zakresie językoznawstwa, - podniesienie kompetencji komunikacyjnych studenta, - pokazanie złożoności systemu językowego, - zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem wewnętrznym języka polskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość zagadnień językoznawczych na poziomie zgodnym z wymogami maturalnymi. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - definiowanie języka w ramach różnych metodologii, - krytyczna ocena stanowisk metodologicznych w zakresie językoznawstwa polskiego, - złożoność systemu języka polskiego, - podział wewnętrzny języka polskiego, - język polski w kontekście kultury, - tendencje rozwojowe współczesnego języka polskiego a procesy globalizacyjne. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2004. Bartmiński, J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. I-II, Warszawa 1998. Grzegorczykowa, R., Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia, [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1998. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996. Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi krytycznie ocenić postrzeganie języka w ramach różnych metodologii badawczych, - potrafi wyjaśnić różnice metodologiczne oraz omówić stopień otwartości językoznawstwa, - potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu językoznawstwa, - potrafi omówić podsystemy języka polskiego, - potrafi poprawnie interpretować przekaz werbalny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): definiuje język w ramach różnych metodologii, potrafi je omówić, rozumie złożoność systemu języka polskiego, ma wysoką kompetencję w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych, krytycznie ocenia funkcjonalne zróżnicowanie polszczyzny. dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, wystarczająca kompetencja w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych, student sprawnie różnicuje, w zakresie funkcji, przekazy werbalne. dobry (db; 4,0): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, wystarczająca kompetencja w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych, podstawowa umiejętność w zakresie różnicowania wewnętrznego polszczyzny. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, wystarczająca kompetencja w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, zadowalająca umiejętność interpretacji przekazów werbalnych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i głównych teorii metodologicznych, niewystarczająca kompetencja w zakresie interpretacji przekazu werbalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.