Wprowadzenie do prawosławia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WP-21BADL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do prawosławia |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | interpersonalne: kształtowanie zdolności krytycznej oceny procesów historycznych, eklezjalnych i kulturowych, umiejętności interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z zakresu historii chrześcijaństwa, historii Kościoła, teologii, teorii kultury i sztuki, formowanie umiejętności prowadzenia dyskusji w grupie/zespole, umiejętność docenienia różnorodności konfesyjnej, kulturowej i wielokulturowej; instrumentalne: umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza podstawowa z zakresu genezy i istoty prawosławia, umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie w języku ojczystym oraz czytania w językach obszaru Slaviae Orthodoxae; systemowe: umiejętność czytania/studiowania literatury fachowej na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, zdobywanie umiejętności prezentacji określonych zagadnień, kształtowanie podstawowej wiedzy na temat wschodniochrześcijańskiej duchowości i Kościoła prawosławnego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Wykład: Zadaniem przedmiotu jest ujęcie w pewien schemat religii tak zróżnicowanej i trudno definiowalnej, jaką jest prawosławie. Treści nauczania charakteryzują to wyznanie zarazem jako typowe dla chrześcijaństwa, ale i specyficzne w swoich konkretnych realizacjach i historycznym rozwoju. Zasadnicza tematyka: 1. Pochodzenie chrześcijaństwa. 2. Powstanie i rozwój Kościoła prawosławnego. 3. Historyczne warunki pojawienia się prawosławia. 4. Doktryna i kult prawosławia. 5. Charakterystyczne cechy wiary „wschodniej”. 6. Kościoły prawosławne dawniej i obecnie. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja na poziomie podstawowym wiedzy o genezie i rozwoju chrześcijaństwa oraz ukształtowaniu się kultury chrześcijańskiej, posługiwanie się elementarną terminologią historyczną, teologiczną, kulturową, - prezentacja na poziomie podstawowym wiedzy o wschodniochrześijańskim obszarze kulturowym oraz strukturze Kościoła prawosławnego, jego roli kulturowej i społecznej, umiejętność rozpoznawania i definiowania konkretnych tradycji prawosławia na potrzeby ogólnego opisu - prezentacja elementarnej wiedzy na temat historii prawosławia, wykorzystanie podstawowych metod analizy i interpretacji wytworów prawosławnej kultury duchowej i materialnej, - prezentacja podstawowej wiedzy na temat zróżnicowania religijnego Bałkanów (znajomość na elementarnym poziomie założeń prawosławia, doktryny Kościoła prawosławnego), - prezentacja elementarnej wiedzy dotyczącej związków kultury prawosławnej z kulturową tradycją bizantyńską i europejską, - umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków w zakresie zagadnień związanych z teologią, eklezjologią, kulturą, literaturą, historią, - prezentacja podstawowej wiedzy na temat kultury, życia duchowego i społecznego wyznawców prawosławia z wykorzystaniem źródeł teoretycznych i materiałowych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Prawosławie. Światło wiary i zdrój doświadczenia, red. K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 1999. S. Bułgakow, Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego, przeł. H. Paprocki, Białystok-Warszawa 1992. J.-Y. Leloup, Hezychazm. Zapomniana tradycja modlitewna, przeł. H. Sobieraj, Kraków 1996. J. Herrin, Bizancjum. Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, przeł. N. Radomski, Poznań 2009. A. Naumow, Święta Góra Athos, w: Peregrinus Cracoviensis, z. 8, 2000. E. Pokorzyna, Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001. Liturgie Kościoła prawosławnego, przeł. H. Paprocki, seria: Biblioteka Ojców Kościoła nr 20, Kraków 2003. L. Uspienski, Teologia ikony, przeł. i oprac. M. Żurowska, Poznań 1993. - K. Rahner, H. Vorgrimler, Mały słownik teologiczny, przeł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, wstępem op. A. Skowronek, Warszawa 1996.- Słownik terminów teologicznych, http://www.orthodox.bialystok.pl/slownik. - G. O'Collins, E.G. Farrugia, Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych, przeł. J. Ożóg, B. Żak, Kraków 2002. - J. Assfalg, P. Krüger, Słownik chrześcijaństwa wschodniego, przeł. A. Bator, M.M. Dziekan, Katowice 1998. - Bóg Żywy. Katechizm Kościoła prawosławnego, oprac. przez zespół wiernych prawosławnych, Kraków 2001. - P. Evdokimov, Prawosławie, tł. J. Klinger, Warszawa 2003. - K. Ch. Felmy, Współczesna teologia prawosławna, tł. H. Paprocki, Białystok 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna genezę rozwój chrześcijaństwa; zdefiniować istotę kultury chrześcijańskiej przy użyciu podstawowej terminologii historycznej, teologicznej, eklezjalnej, kulturowej oraz jej lokalne urzeczywistnia – w literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskich Bałkanów (poszczególnych obszarów narodowych), - posiada wiedzę o istocie, strukturze i roli Kościoła prawosławnego, jego tradycjach (w tym tendencjach i nurtach piśmienniczych oraz literackich) na przestrzeni wieków; potrafi najważniejsze tradycje identyfikować i definiować w zakresie genezy i funkcjonalności, opisywać powyższą problematykę w odniesieniu do słowiańskiej przestrzeni literackiej i kulturowej na Bałkanach, - posiada podstawową wiedzę na temat prawosławia, zna jego historię, zna i rozumie istotne metody analizy i interpretacji fenomenów prawosławnej kultury duchowej i materialnej właściwych dla konkretnych tradycji (np. anachoretyzmu, monastycyzmu, hesychazmu), - posiada podstawową wiedzę na temat zróżnicowania religijnego Bałkanów; posiada umiejętność rozpoznania i przełożenia programu prawosławia na poszczególne systemy kulturowe Słowian prawosławnych na Bałkanach, - rozumie związki kultury prawosławnej z kulturową tradycją bizantyńską i europejską. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość specyfiki prawosławia oraz umiejętność odniesienia prawosławnej tradycji do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskiej na Bałkanach. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat prawosławia, słabsza umiejętność odniesienia tradycji prawosławnej do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskiej na Bałkanach. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk, problemów prawosławia, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat prawosławia. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk, problemów prawosławia; brak umiejętności odniesienia tradycji prawosławia do literackiej i kulturowej przestrzeni słowiańskiej na Bałkanach. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusjach, prezentacje indywidualne), - kolokwium zaliczeniowe i egzamin (obowiązuje wiedza zdobyta podczas wykładów i konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników), - obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach w semestrze). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Lis-Wielgosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Lis-Wielgosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Lis-Wielgosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Lis-Wielgosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.