Warsztat polonisty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WP-11Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat polonisty |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku programu ZLxFilPol |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - wzbogacenie i ustrukturyzowanie wiedzy o zróżnicowaniu stylistycznym współczesnej polszczyzny oraz poprawności językowej, - rozwijanie kompetencji językowych w zakresie odmian polszczyzny pisanej, - kształcenie praktycznych umiejętności językowych (przede wszystkim w zakresie piśmiennictwa użytkowego), - doskonalenie sprawności redagowania tekstów zróżnicowanych funkcjonalnie, - rozwijanie umiejętności formułowania tez, argumentowania, przekazywania informacji, formułowania komentarzy, - rozbudzanie i rozwój możliwości twórczych w zakresie tekstów pisanych o zróżnicowanym charakterze, - kształtowanie świadomości językowej i kulturowej (wykształcenie umiejętności dostrzegania błędów językowych, poprawa tekstów zawierających błędy z różnych poziomów systemu językowego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, metoda projektu, metody aktywizujące. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu stylistyki, kultury języka, językoznawstwa ogólnego, - analiza tekstów zróżnicowanych funkcjonalnie, stylistycznie, gatunkowo; wskazywanie środków stylistycznych i elementów wartościowania, - utrwalenie i poszerzenie znajomości zasad poprawności interpunkcyjnej, ortograficznej, rozróżnianie błędów językowych, poprawa tekstów, - redagowanie zróżnicowanych gatunkowo wypowiedzi pisemnych (np. streszczenie, mail, podanie, listy motywacyjny, opis, życzenia itp.), - tworzenie wypowiedzi pisemnych z uwzględnieniem odpowiedniego doboru argumentów, tez, formułowania komentarzy i wniosków. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław-Kraków 1994. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2007. Szczegółowy spis lektur podaje wykładowca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - omówić rozróżnienia związane ze współczesną stylistyką oraz właściwie zastosować elementarną terminologię językoznawczą (zwłaszcza z zakresu stylistyki i poprawności językowej), - przedstawić elementarne kryteria zróżnicowania współczesnej polszczyzny, - rozpoznać gatunek tekstu, przeprowadzić jego analizę z uwzględnieniem właściwości konwencji, stylu, celu, elementów wartościowania, - redagować teksty pisemne z zakresu wybranego obszaru piśmiennictwa, gatunku, z odpowiednim doborem tez czy komentarzy, - samodzielnie rozpoznać i uzasadnić określony wybór środków i kształtowania wypowiedzi, - czytać ze zrozumieniem i komentować (samodzielnie oraz w toku dyskusji) prace teoretyczne z zakresu nauki o stylu i studiów nad językiem pisanym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość treści kształcenia i bardzo dobrze zrealizowane zadania pisemna. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści kształcenia i bardzo dobrze zrealizowane zadania pisemne z niewielkimi mankamentami. dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści kształcenia i dobrze zrealizowane zadania pisemna. dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość treści kształcenia z brakami w zakresie drugorzędnych informacji i dobrze zrealizowane zadania pisemna. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość treści kształcenia i dostatecznie zrealizowane zadania pisemna. niedostateczny (ndst; 2,0): nieznajomość treści kształcenia (duże braki), niezrealizowane zadania domowe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.