Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie wywrotowe / myślenie krytyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-TW-11SZPDU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie wywrotowe / myślenie krytyczne
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

sztuka pisania

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem przedmiotu Teorie wywrotowe/myślenie krytyczne jest zapoznanie studentów z nośnymi ideami humanistyki współczesnej, takimi jak posthumanizm, ekokrytyka, feminizm, kobietyzm, queer, postkolonializm, studia nad męskością, nagość życia i in. Zadanie to polega zarówno na przedstawieniu tych zagadnień, jak i wyrabianiu w studentach potrzeby, nawyku i umiejętności krytycznego ich rozbioru, samodzielnego myślenia opartego na konfrontacji przeciwnych racji, analizie użytych argumentów i konstrukcji argumentów nowych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- teorie krytyczne dotyczące człowieka („po człowieku”), podmiotowości, tożsamości, stosunków społecznych, płci, seksualności oraz formy ich obecności w utworach literackich,

- literatura jako forma eksperymentu myślowego; powrót utopii, projektowanie teraźniejszości i przyszłości,

- transmisja idei – z filozofii, antropologii, badań kulturowych do literatury i na odwrót,

- reguły poprawnościowe myślenia – myślenie krytyczne – subwersywność literatury – idee wywrotowe,

- wywrotowość myślenia a odpowiedzialność za sytuację obecną i przyszłość społeczności,

- odbiór teorii wywrotowych: od przechwycenia do kontradykcji,

- wywrotowość treści a wywrotowość form podawczych literatury i eseistyki.

Literatura:

Zalecana literatura:

G. Agamben, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, Warszawa 2008.

B. Latour, Polityka natury, Warszawa 2009.

Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2012.

R. Braidotti, Po człowieku, Warszawa 2014.

Y. N. Harari, Homo deus, Kraków 2018.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- rozpoznaje szereg idei obecnych w dzisiejszych dyskursach humanistycznych i społecznych, a także bezpośrednio w literaturze,

- potrafi usytuować teorie wywrotowe w kontekście tradycji myślenia kacerskiego (Adorno) oraz rzeczywistych problemów i wyzwań społecznych,

- zna i potrafi ocenić recepcję omawianych idei w publicystyce i pedagogice społecznej,

- samodzielnie i krytycznie analizuje propozycje szeregu znanych autorów w celu ich pogłębiającego przyswojenia lub dla celów polemicznych,

- jest zdolny do konstruowania wypowiedzi referującej, amplifikującej lub polemicznej w stosunku do omawianych tekstów,

- potrafi umotywować poznawczy i etyczny charakter relacji między myśleniem wywrotowym a myśleniem porządkującym i zabezpieczającym trwałość rzeczywistości.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu omawianych teorii; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą danym orientacjom/szkołom; potrafi sprawnie powiązać teoretyczne treści programu zajęć z analizą i interpretacją wybranych tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; jest w stanie operacyjnie uruchomić poznane pojęcia w procesie wartościowania.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu omawianych teorii; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; potrafi powiązać treści teoretyczne z analizą i interpretacją tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne i widzi związek pomiędzy poznanymi pojęciami a procesem wartościowania.

dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu omawianych teorii; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią; widzi związek treści teoretycznych z analizą i interpretacją tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne i z problemami dostrzega związek pomiędzy poznanymi pojęciami a procesem wartościowania.

dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu omawianych teorii; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią; podejmuje po części udane próby powiązania treści teoretycznych z analizą i interpretacją tekstów kultury; z nie zawsze przywołuje konteksty interdyscyplinarne, z problemami dostrzega związek pomiędzy poznanymi pojęciami a procesem wartościowania.

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu omawianych teorii lub jest ona bardzo ograniczona; nie posługuje się podstawową terminologią; nie jest w stanie wykazać powiązania treści teoretycznych z analizą i interpretacją tekstów kultury; nie potrafi przywołać kontekstów interdyscyplinarnych, nie widzi związku pomiędzy poznanymi pojęciami a procesem wartościowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Gajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Gajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Gajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)