Teoria i metodologia badań językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TMBJ-11FCZDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodologia badań językoznawczych |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z metodami badawczymi językoznawstwa, - uporządkowanie wiedzy teoretycznojęzykoznawczej, - kształtowanie świadomości językowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - podstawowe wiadomości z ogólnej metodologii nauk; miejsce językoznawstwa w ogólnej klasyfikacji nauk; pojęcie i typy paradygmatu badawczego; teorie ewolucji nauki, - metody badawcze językoznawstwa historyczno-porównawczego, - strukturalizm językoznawczy - podstawowe wiadomości teoretyczne (de Saussure); metody badawcze językoznawstwa strukturalistycznego, - gramatyka generatywno-transformacyjna jako zwrot metodologiczny w językoznawstwie, - pragmalingwistyka - podstawy teoretyczne i metody badawcze, - lingwistyka kognitywna - podstawy teoretyczne i metody badawcze. |
Literatura: |
Zalecana literatura: I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1999 (hasła: prawo językowe, bezwyjątkowość praw głosowych, młodogramatycy, strukturalizm, teoria falowa, teoria drzewa genealogicznego, statystyka w językoznawstwie). Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2007. M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 2009. M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009. J. Perlin, Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi omówić podstawowe metody wnioskowania stosowane w nauce i wśród nich wskazać (z uzasadnieniem) te, które są stosowane w lingwistyce, - potrafi wyjaśnić pojęcie paradygmatu nauki; scharakteryzować różne rodzaje paradygmatów naukowych; wskazać, które typy postępowań badawczych w lingwistyce przynależą do poszczególnych typów paradygmatów badawczych, - potrafi zreferować i porównać opisujące i wyjaśniające metody badawcze językoznawstwa, - potrafi wyjaśnić związki poszczególnych lingwistycznych propozycji metodologicznych z głównymi nurtami teoretycznymi nauk humanistycznych i przyrodniczych, - potrafi omówić dzieje lingwistycznych metod badawczych z perspektywy różnych koncepcji rozwoju nauki, - potrafi przygotować zespołowo i przedstawić prezentację o tematyce związanej z metodologią badań językoznawczych, - potrafi czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu metodologii badań językoznawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). Kryteria oceniania: umiejętność zaprezentowania na kolokwium wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sieradzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sieradzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sieradzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.