Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr muzyczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-TM-32WDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr muzyczny
Jednostka: Instytut Teatru i Sztuki Mediów
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku DL-WOT
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

wiedza o teatrze

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zdobycie wiedzy z zakresu strategii dramaturgicznych charakteryzujących teatr muzyczny;

- poznanie złożoności zjawisk estetycznych występujących w teatrze muzycznym;

- zdobycie wstępnych umiejętności analizy i krytycznego oglądu różnorodnych (wybranych) dzieł dramatyczno-muzycznych;

- zdobycie podstawowej wiedzy o metodologiach badań (szkołach badawczych) nad teatrem muzycznym oraz jego historycznych i formalnych aspektach;

- rozwinięcie umiejętności rozpoznania i zrozumienia potencjału artystycznego i faktycznego statusu dzieł teatru muzycznego we współczesnej kulturze.

- rozwinięcie umiejętności referowania cudzych poglądów, dyskutowania w grupie, wyciągania wniosków i argumentowania;

- wypracowanie wstępnych umiejętności działań interdyscyplinarnych w odniesieniu do wybranych aspektów i dzieł teatru muzycznego.

- wypracowanie umiejętności dostrzegania, analizowania i wartościowania specyfiki operowego dyskursu we współczesnej kulturze.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

udokumentowane osiągnięcie założonych efektów kształcenia z zakresu Historii Teatru i Dramatu z semestrów poprzednich

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej im. prof. Józefa Tomasza Pokrzywniaka, Internet. Wykładowca informuje na zajęciach o dostępności materiałów.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z elementami konwersatorium, ćwiczenia (tu: dyskusje, prezentacje, wspólne analizy z wykorzystaniem tekstów i materiałów audiowizualnych).

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Literatura:

Zalecana literatura:

- E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Z. Skowron, Kraków 1997 (fragmenty);

- P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t.1-2, Kraków 2008 (fragmenty);

- J. Starobinski J., Czarodziejki, przeł. M. Ochab i T. Swoboda, Gdańsk 2011 (fragmenty).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- zanalizować wybrane aspekty i struktury dzieł teatru muzycznego;

- wstępnie zastosować specjalistyczną terminologię dotyczącą teatru muzycznego;

- wstępnie rozpoznawać i nazywać wybrane ramy gatunkowe i formalne dzieł teatru muzycznego;

- wyjaśnić, na czym polega strategia odbiorcza dzieł teatru muzycznego;

- wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-muzyczno-obrazowych w teatrze muzycznym ;

- posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym teatru muzycznego, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz;

- wykazać, na czym polega teatrologiczna perspektywa badań nad dziełami teatru muzycznego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:

oceny formujące (za prace pisemne, wypowiedzi i omówienia prezentowane podczas zajęć, aktywność podczas zajęć, kolokwium zaliczeniowe ustne).

Kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego, realizacja zadań domowych i przygotowanie zadanych prezentacji i prac pisemnych),

- umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.

4. Kryteria oceniania

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego, realizacja zadań domowych i przygotowanie zadanych prezentacji i prac pisemnych)

- umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy

Skala ocen:

5,0 - bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego.

4,5 - jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru muzycznego

4,0 - możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu teatru muzycznego oraz opracowań i artykułów, słabsza znajomość specyfiki i statusu dzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze omówionych podczas zajęć.

3,5 - zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego.

3,0 - zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego.

2,0 - niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru muzycznego, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą teatru muzycznego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę teatru muzycznego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)