Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria literatury z elementami badań literackich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-TLBL-11FCZDM-E
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria literatury z elementami badań literackich
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: http://slavic.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Wypracowanie zdolności krytycznych, umiejętności interdyscyplinarnych, umiejętności profesjonalnego porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa, umiejętności artykułowania i negocjowania poglądów na tematy teoretycznoliterackie; zdobycie wiedzy ogólnej oraz zaawansowanej z zakresu literaturoznawczych problemów teoretycznych i metodologicznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu teorii dzieła literackiego, obejmująca ogólną znajomość wersyfikacji, stylistyki, kompozycji oraz genologii. Znajomość specjalistycznych terminów literaturoznawczych przyswojonych na mocy praktyk analitycznych oraz interpretacyjnych utworów literackich.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- przedstawienie uporządkowanej wiedzy z zakresu teoretycznoliterackich szkół badawczych, wypracowanych przez nie metodologii, ich głównych przedstawicieli wraz z dorobkiem,

- prezentacja znajomości źródeł dwudziestowiecznych teorii literatury w oparciu o przełomowe wydarzenia w rozwoju nauk humanistycznych – nurty antypozytywistyczne (psychoanaliza, fenomenologia),

- prezentacja podstawowej wiedzy na temat metod, narzędzi i przedstawicieli szkół formalnych (formalizm rosyjski, formalizm amerykański),

- prezentacja uporządkowanej wiedzy na temat Bachtinowskiej filozofii literatury,

- prezentacja ogólnej znajomości nurtów hermeneutycznych, ich przedstawicieli oraz szczególnego miejsca w wiedzy o literaturze,

- prezentacja podstawowej wiedzy na temat orientacji strukturalistycznych, ich reprezentantów, wypracowanych przez nich metod naukowej analizy wielu różnych odmian języka,

- prezentacja znajomości tradycji semiotycznych oraz ich dwudziestowiecznych modyfikacji semiologicznych połączona z wiedzą na temat dorobku ich czołowych przedstawicieli,

- przedstawienie poszerzonej refleksji pod adresem poststrukturalizmu i dekonstrukcji z naciskiem na ich przełomowe znaczenie wobec wcześniejszych projektów teoretycznoliterackich,

- prezentacja uporządkowanej wiedzy na temat historii i rozwoju orientacji feministycznych ze szczególnym uwzględnieniem feminizmu akademickiego,

- prezentacja ogólnej znajomości najnowszych kierunków determinujących wiedzę o języku, literaturze i kulturze, czyli pragmatyzmu, historyzmu, badań kulturowych, postkolonializmu.

Literatura:

Zalecana literatura:

A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2007.

A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2007.

A. Burzyńska, Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001.

M. P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji. Kraków 1999.

A. Łebkowska, Między teoriami a fikcją literacką. Kraków 2001.

S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Przeł. A. Szahaj. Kraków 2002.

S. Greenblatt, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. Redakcja i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków 2006.

D. Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej. Kraków 2007.

A. Burzyńska, Anty-teoria literatury. Kraków 2006.

Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- prezentuje usystematyzowaną wiedzę na temat historycznie uporządkowanych szkół teoretycznoliterackich i metodologicznych,

- potrafi w szerszym zakresie powiązać poszczególne projekty teoretycznoliterackie z inspirującymi je dyskursami filozoficznymi oraz wywiedzionymi z innych obszarów kultury,

- dysponuje umiejętnością wykorzystywania narzędzi wypracowanych przez szkoły teoretycznoliterackie, praktykuje je przy analizie i interpretacji zjawisk literackich i kulturowych,

- potrafi kojarzyć oraz konfrontować ze sobą różne zjawiska artystyczne, czemu sprzyja umiejętność wyboru problemów badawczych oraz selekcji dogodnych siatek terminologicznych,

- potrafi waloryzować znaczenie poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy,

- zyskuje umiejętność samodzielnego postrzegania etycznego horyzontu myśli teoretycznoliterackiej,

- dysponuje zdolnością otwierania się na nowe doświadczenia intelektualne, związane z zasadą ustawicznego dokształcania się i wychodzenia naprzeciw nowym obszarom wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- egzamin (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów),

- zaliczenie pracy pisemnej,

- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skibska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skibska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Irina Ermashova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)