Teoria literatury z elementami badań literackich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TLBL-11FCZDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria literatury z elementami badań literackich |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Wypracowanie zdolności krytycznych, umiejętności interdyscyplinarnych, umiejętności profesjonalnego porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa, umiejętności artykułowania i negocjowania poglądów na tematy teoretycznoliterackie; zdobycie wiedzy ogólnej oraz zaawansowanej z zakresu literaturoznawczych problemów teoretycznych i metodologicznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu teorii dzieła literackiego, obejmująca ogólną znajomość wersyfikacji, stylistyki, kompozycji oraz genologii. Znajomość specjalistycznych terminów literaturoznawczych przyswojonych na mocy praktyk analitycznych oraz interpretacyjnych utworów literackich. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedstawienie uporządkowanej wiedzy z zakresu teoretycznoliterackich szkół badawczych, wypracowanych przez nie metodologii, ich głównych przedstawicieli wraz z dorobkiem, - prezentacja znajomości źródeł dwudziestowiecznych teorii literatury w oparciu o przełomowe wydarzenia w rozwoju nauk humanistycznych – nurty antypozytywistyczne (psychoanaliza, fenomenologia), - prezentacja podstawowej wiedzy na temat metod, narzędzi i przedstawicieli szkół formalnych (formalizm rosyjski, formalizm amerykański), - prezentacja uporządkowanej wiedzy na temat Bachtinowskiej filozofii literatury, - prezentacja ogólnej znajomości nurtów hermeneutycznych, ich przedstawicieli oraz szczególnego miejsca w wiedzy o literaturze, - prezentacja podstawowej wiedzy na temat orientacji strukturalistycznych, ich reprezentantów, wypracowanych przez nich metod naukowej analizy wielu różnych odmian języka, - prezentacja znajomości tradycji semiotycznych oraz ich dwudziestowiecznych modyfikacji semiologicznych połączona z wiedzą na temat dorobku ich czołowych przedstawicieli, - przedstawienie poszerzonej refleksji pod adresem poststrukturalizmu i dekonstrukcji z naciskiem na ich przełomowe znaczenie wobec wcześniejszych projektów teoretycznoliterackich, - prezentacja uporządkowanej wiedzy na temat historii i rozwoju orientacji feministycznych ze szczególnym uwzględnieniem feminizmu akademickiego, - prezentacja ogólnej znajomości najnowszych kierunków determinujących wiedzę o języku, literaturze i kulturze, czyli pragmatyzmu, historyzmu, badań kulturowych, postkolonializmu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2007. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2007. A. Burzyńska, Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001. M. P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji. Kraków 1999. A. Łebkowska, Między teoriami a fikcją literacką. Kraków 2001. S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Przeł. A. Szahaj. Kraków 2002. S. Greenblatt, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. Redakcja i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków 2006. D. Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej. Kraków 2007. A. Burzyńska, Anty-teoria literatury. Kraków 2006. Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - prezentuje usystematyzowaną wiedzę na temat historycznie uporządkowanych szkół teoretycznoliterackich i metodologicznych, - potrafi w szerszym zakresie powiązać poszczególne projekty teoretycznoliterackie z inspirującymi je dyskursami filozoficznymi oraz wywiedzionymi z innych obszarów kultury, - dysponuje umiejętnością wykorzystywania narzędzi wypracowanych przez szkoły teoretycznoliterackie, praktykuje je przy analizie i interpretacji zjawisk literackich i kulturowych, - potrafi kojarzyć oraz konfrontować ze sobą różne zjawiska artystyczne, czemu sprzyja umiejętność wyboru problemów badawczych oraz selekcji dogodnych siatek terminologicznych, - potrafi waloryzować znaczenie poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy, - zyskuje umiejętność samodzielnego postrzegania etycznego horyzontu myśli teoretycznoliterackiej, - dysponuje zdolnością otwierania się na nowe doświadczenia intelektualne, związane z zasadą ustawicznego dokształcania się i wychodzenia naprzeciw nowym obszarom wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów), - zaliczenie pracy pisemnej, - dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skibska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skibska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Irina Ermashova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.