Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TKL-22LPDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | literatura powszechna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem przedmiotu jest przekazanie uporządkowanej wiedzy na temat przemian tradycji klasycznej w literaturze europejskiej w ujęciu chronologicznym, od średniowiecza do wieku XX, ze szczególnym uwzględnieniem renesansu i baroku. Wykład koncentruje się na głównych zjawiskach i arcydziełach, charakterystycznych i reprezentatywnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przejście od starożytności do wieków średnich; trzy prerenesansy; transmisja tekstów klasycznych, - case study: Boecjusz, - instytucje edukacyjne jako centra tradycji klasycznej, - case study: Dante, - renesans wobec prerenesansów, - case study: Boccaccio i Petrarka (problem dwujęzyczności), - translacja, imitacja, emulacja, parodia w kulturze renesansu i baroku; horacjanizm sv. pindaryzm, - jak mówić o sobie przy pomocy antyku?; case study: Montaigne, - case study: Szekspir i recepcja antyku, - renesansowe i barokowe dyskusje wokół tragedii, - case study: Corneille i Racine, - spór starożytników z nowożytnikami (la querelle des Anciens et des Modernes), - chrześcijanie w poszukiwaniu eposu; case study: Jerozolima wyzwolona i jej polska recepcja, - neohellenizm; case study: Goethe, - wiek XX i współczesność – zmierzch czy tryumf tradycji klasycznej?. |
Literatura: |
Zalecana literatura: G. Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influecces on Western Literature. Oxford 1948 i wyd. późniejsze. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, przekł. red. M. Cieński, Gdańsk 2009 (zalecone fragmenty). E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 1968 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty). R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty). Inne opracowania zostaną polecone po każdym z wykładów. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu )i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna mechanizmy transmisji najważniejszych tekstów antycznych, - zna i rozumie najważniejsze sposoby recepcji literatury klasycznej w poszczególnych epokach, - potrafi przyporządkować nurty, epoki, twórców oraz ich dzieła, - potrafi scharakteryzować wybrane arcydzieła literatury europejskiej ze względu na obecność w nich wątków i motywów antycznych oraz odwołań do tekstów klasycznych, - potrafi wskazać paralele między zjawiskami europejskimi a polskimi w zakresie funkcjonowania tradycji klasycznej w literaturze. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Urbański | |
Prowadzący grup: | Piotr Urbański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Urbański | |
Prowadzący grup: | Piotr Urbański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.