Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-TKL-22LPDM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla II roku literatury powszechnej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

literatura powszechna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

Celem przedmiotu jest przekazanie uporządkowanej wiedzy na temat przemian tradycji klasycznej w literaturze europejskiej w ujęciu chronologicznym, od średniowiecza do wieku XX, ze szczególnym uwzględnieniem renesansu i baroku. Wykład koncentruje się na głównych zjawiskach i arcydziełach, charakterystycznych i reprezentatywnych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- przejście od starożytności do wieków średnich; trzy prerenesansy; transmisja tekstów klasycznych,

- case study: Boecjusz,

- instytucje edukacyjne jako centra tradycji klasycznej,

- case study: Dante,

- renesans wobec prerenesansów,

- case study: Boccaccio i Petrarka (problem dwujęzyczności),

- translacja, imitacja, emulacja, parodia w kulturze renesansu i baroku; horacjanizm sv. pindaryzm,

- jak mówić o sobie przy pomocy antyku?; case study: Montaigne,

- case study: Szekspir i recepcja antyku,

- renesansowe i barokowe dyskusje wokół tragedii,

- case study: Corneille i Racine,

- spór starożytników z nowożytnikami (la querelle des Anciens et des Modernes),

- chrześcijanie w poszukiwaniu eposu; case study: Jerozolima wyzwolona i jej polska recepcja,

- neohellenizm; case study: Goethe,

- wiek XX i współczesność – zmierzch czy tryumf tradycji klasycznej?.

Literatura:

Zalecana literatura:

G. Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influecces on Western Literature. Oxford 1948 i wyd. późniejsze.

Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, przekł. red. M. Cieński, Gdańsk 2009 (zalecone fragmenty).

E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 1968 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty).

R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty).

Inne opracowania zostaną polecone po każdym z wykładów.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu )i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna mechanizmy transmisji najważniejszych tekstów antycznych,

- zna i rozumie najważniejsze sposoby recepcji literatury klasycznej w poszczególnych epokach,

- potrafi przyporządkować nurty, epoki, twórców oraz ich dzieła,

- potrafi scharakteryzować wybrane arcydzieła literatury europejskiej ze względu na obecność w nich wątków i motywów antycznych oraz odwołań do tekstów klasycznych,

- potrafi wskazać paralele między zjawiskami europejskimi a polskimi w zakresie funkcjonowania tradycji klasycznej w literaturze.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu

dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu

dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Urbański
Prowadzący grup: Piotr Urbański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Urbański
Prowadzący grup: Piotr Urbański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)