Teoria kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TK-11PDMJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria kultury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku X-S2-KLASPOL |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie studentów ze współczesnymi teoriami kultury - zaznajomienie studentów ze współczesnymi kierunkami badań nad kulturą - powiązanie pojęć współczesnej teorii kultury z innymi dziedzinami wiedzy (literaturoznawstwo, filozofia, psychologia, socjologia, etnologia etc.) - doskonalenie umiejętności krytycznej analizy różnych pojęć z zakresu teorii kultury i umiejętność ich odniesienia do konkretnej teorii - doskonalenie umiejętności wykorzystania tych pojęć w interpretacji zjawisk kultury |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Wykład zaznajamia z ze współczesnymi kierunkami badań nad kulturą wypracowanymi na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych. Umożliwia powiązanie pojęć współczesnej teorii kultury z innymi dziedzinami wiedzy (literaturoznawstwo, filozofia, psychologia, socjologia, etnologia etc.) oraz doskonalenie umiejętności wykorzystania tych pojęć w interpretacji zjawisk kultury. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Teoria kultury a studia kulturowe. Zwrot lingwistyczny i inne zwroty w humanistyce (tu zwłaszcza zwrot kulturowy) a teoria kultury. Problem rozumienia innych kultur. Kultura dominująca w ujęciu historycznym. Kultura masowa jako kultura dominująca. Subkultury. Relacje między kulturą i władzą. Kultura a struktura społeczna. Kultura a układ wzorców znaczeniowych. Kultura oralna, kultura pisma, kultura wizualna. |
Literatura: |
1. Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005. 2. Elaine Baldwin, Brian Longhurst, Scott Mccracken, Miles Ogborn, Greg Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007. 3. R. Barthes, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2000. 4. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005. 5. Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000. 6. Noel Carroll, Filozofia sztuki masowej, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. 7. Doris Bachmann-Medick, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012. 8. M. Foucault, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998. 9. W. Ong, Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Warszawa 2011. 10. R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tłum. W. J. Popowski, Warszawa 1996. 11. Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1998. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - zreferować i porównać wybrane pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii kultury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych - porównywać pojęcia współczesnych teorii kultury z problematyką studiów kulturowych - wkazywać i charakteryzować dominanty kulturowe badane w ujęciu historycznym w powiązaniu ze zjawiskami kultury współczesnej - analizować różne użycia pojęć teoretycznych, poddając je krytycznej ocenie - uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznych, dostrzegając ich rolę w procesie interpretacji zjawisk kultury - dostrzegać różnorodność kultur i analizować je za pomocą poznanych pojęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: kolokwium zaliczeniowe. Kryteria oceniania: - poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium zaliczeniowym. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.