Transmedia: film i serial współczesny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-TFSW-21GRDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Transmedia: film i serial współczesny |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | groznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przykładowymi tendencjami obecnymi w kinie i serialu współczesnym. Ponadto celem zajęć jest również dogłębna analiza i interpretacja konkretnych dzieł oraz wprowadzenie różnorodnych teorii, mających źródła w literaturze, filmie i innych sztukach. Celem zajęć jest także przygotowanie studentów do tworzenia spójnych wypowiedzi (także pisemnych), które w wielowymiarowy sposób będą opisywać zjawiska obecne w kinematografii ostatnich dekad. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, metoda analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - dokonanie przekroju teorii użytecznych w analizowaniu współczesnego kina i serialu (Hugo Münsterberg; nurt Nowej Historii Filmu; postkolonializm, feminizm; intertekstualność; interaktywność, posthumanizm; postmodernizm; kamp; immersja), - wprowadzenie deziluzji jako kategorii organizującej dyskurs współczesnej kinematografii, - przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu narracji w mediach audiowizualnych (suspens; intermodalność; crossover; strukturalne teorie opowieści), - przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu percepcji (synestezja; percepcja multisensoryczna; wyzwania związane z odbiorem slow cinema, przemocą obrazu itp.), - wprowadzenie do dyskusji na temat kultury seryjności i możliwych dróg rozwoju sztuk audiowizualnych z uwzględnieniem transmedialnego funkcjonowania współczesnych dzieł, - analizowanie wybranych przykładów filmowych i serialowych pod kątem teorii z zakresu narracji, estetyki, sposobu dystrybucji, w ujęciu transmedialnym, - kino interaktywne – wprowadzenie zagadnienia i analiza przykładów (Czarne lustro: Bandersnatch, reż. D. Slade; Cool, reż. Alex Mann), - zapoznanie się z tropami, które pozwolą swobodnie pisać o współczesnych kierunkach rozwoju w kinie, serialu, grach i innych mediach w realiach kultury konwergencji. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, tłum. K. Wojnowski, Kraków 2015. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006. Kluszczyński R., Kłys T., Korczarowska-Różycka N. (red.), Paradygmaty współczesnego kina, Łódź 2015. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007. Kubiński P., W stronę poetyki gier wideo, „Forum Poetyki” 2016, nr 4/5. Loska K., Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina, Kraków 2016. Muszyńska K., MUSISZ TO OBEJRZEĆ! Analiza funkcjonowania oraz oddziaływania seryjności i serialu telewizyjnego w kulturze popularnej, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, B. Panek, A. Wójtowicz (red.), Lublin 2015. Nycz R. (red.), Postmodernizm: antologia przekładów, Kraków 1998. Pigulak J., Przestrzenie semifilmowe. Symulowanie właściwości przestrzeni kinematograficznych w grach wideo, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 109. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna wybrane kierunki rozwoju i najważniejsze tendencje we współczesnej kinematografii (Nowa Historia Kina; postkolonializm; postmodernistyczny film-gra; deziluzja), z uwzględnieniem kontekstów intermedialnych, - wykazuje zrozumienie na poziomie zaawansowanym w zakresie zaprezentowanej na zajęciach periodyzacji kina oraz teorii, a także rozumie problematykę genologii, poetyki oraz estetyki filmowej i serialowej, a także złożone konteksty relacji trans- i intermedialnych, - zna związki filmu i serialu z różnorodnymi dziedzinami sztuki i formami aktywności ludzkiej: grami, literaturą, muzyką, malarstwem, edukacją, sportem i innymi, - zna, na poziomie zaawansowanym, wybrane aspekty z zakresu teorii narracji oraz fabuły (konwencjonalność; intermodalność; crossover; strukturalne teorie opowieści [deziluzyjne obnażanie morfemów opowieści, schematów fabularnych czy wzorów konstruowania postaci jest polem do zawiązania wspólnoty pomiędzy członkami społeczności fanowskiej i sprzyja dalszemu funkcjonowaniu utworu w innych mediach; franczyzy superbohaterskie jako opowieść mityczna Lévi-Straussa]) w ujęciu transmedialnym, - umie swobodnie posługiwać się (porządkować, hierarchizować i wartościować) wiedzą w zakresie filmu i serialu współczesnego w odniesieniu do zmian na tle innych mediów (wpływ technologii na zmiany w filmie i serialu; hipertekstualny odbiór dzieła współczesnego; kultura fan fiction), - posiada kompetencje konieczne do upowszechniania polskiej tradycji filmoznawczej i groznawczej w odniesieniu do transmedialnych kontekstów, ze świadomością roli tych dziedzin w budowaniu tożsamości zbiorowej i rozwijaniu więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka wyróżnia się dogłębnym zrozumieniem tematyki poruszanej w trakcie zajęć z Transmediów: filmu i serialu współczesnego oraz podejmuje własne próby analizowania filmów, seriali i gier przy pomocy zdobytej wiedzy. Student potrafi zreferować przedstawione w trakcie zajęć zagadnienia związane z teorią literaturo-, filmo- i medioznawczą oraz tendencjami obecnymi we współczesnej kinematografii, a także wskazać ich przykłady i zanalizować je z wykorzystaniem tychże teorii. dobry plus (+db; 4,5): student/ka w pełni rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach i potrafi je wyjaśnić oraz wskazać przykłady audiowizualne ilustrujące poszczególne teorie literaturo-, filmo- i medioznawczych. dobry (db; 4,0): student/ka rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach i potrafi wyjaśnić większość z nich oraz wskazać przykłady audiowizualne będące egzemplifikacją poznanych na zajęciach teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych. dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka w stopniu poprawnym rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach, miewa jednak problemy z wyjaśnieniem konkretnych pojęć z zakresu omówionych teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych lub ze wskazaniem przykładów audiowizualnych będących ich egzemplifikacją. dostateczny (dst; 3,0): student/ka w stopniu dostatecznym rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach, miewa jednak problemy z wyjaśnieniem pojęć z zakresu omówionych teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych, a także wskazaniem przykładów audiowizualnych będących ich egzemplifikacją. niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie tematyki poruszanej w trakcie zajęć. Nie potrafi wyjaśnić pojęć z zakresu teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych ani podać przykładów ilustrujących te teorie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czyżak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czyżak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.