Rynek filmowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-RF-21FKMDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rynek filmowy |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - studenci zyskują orientację w mechanizmach funkcjonowania przemysłu filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem kina amerykańskiego, europejskiego i polskiego, - studenci rozumieją mechanizmy rządzące produkcją, dystrybucją i wyświetlaniem filmów, - studenci orientują się w podstawowych zapisach Ustawy o kinematografii oraz w sposobie organizacji PISF, - studenci potrafią dokonać analizy filmu z uwzględnieniem ustaleń z zakresu kultury produkcji. Celem tych zajęć jest uzupełnienie wiedzy filmoznawczej studentów o aspekty produkcyjno-dystrybucyjne oraz włączenie tej wiedzy w proces analizy i interpretacji estetycznej filmu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteki UAM, strony internetowe PISF, SFP i European Audiovisual Observatory oraz materiały udostępniane przez prowadzącą podczas zajęć. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedstawienie zarysu historii polskiego, europejskiego i amerykańskiego kina z perspektywy zagadnień rynkowych (np. historia sektora dystrybucji i wyświetlania, historia festiwali filmowych), - omówienie ram prawnych polskiego systemu finansowania produkcji filmowej w odniesieniu do innych systemów europejskich, a także systemu amerykańskiego, - omówienie mechanizmów rynkowego funkcjonowania filmów - zwłaszcza w zakresie dystrybucji i promocji filmów w Polsce, Europie, USA i Chinach, - przedstawienie zawodów filmowych (np. producenta, dystrybutora, osoby zarządzającej kinem). |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia (BLOKI TEMATYCZNE (2021/2022): - production studies – ujęcie teoretyczne, - modele produkcji filmowej (Hollywood, Europa, Polska, Chiny), - dystrybucja, - marketing, - wyświetlanie, - upowszechnianie kultury filmowej, - serwisy streamingowe. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Pozycje obowiązkowe: Ustawa o kinematografii z 2005 roku (Dz.U. 2005 nr 132 poz. 1111). Statut PISF (dostęp: strona internetowa PISF). Materiały publikowane przez European Audiovisual Observatory. M. Adamczak, Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, Łódź 2015. M. Adamczak, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Poznań 2014. M. Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, Gdańsk 2010. Behind the Screen: Inside European Production Cultures, red. P. Szczepanik, P. Vonderau, Nowy Jork 2013. J.T. Caldwell, Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television, Durham-Londyn 2008. Cultural Industries and the Production of Culture, red. D. Power, A.J. Scott, Londyn-Nowy Jork 2004. K. Klejsa, Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, Warszawa 2014. Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010. A. Wróblewska, Rynek filmowy w Polsce, Warszawa 2014. E. Zajiček, Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. T. 1, Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939, Łódź 2015. E. Zajiček, Poza ekranem. Kinematografia polska 1896-2005, Warszawa 2009. „Images” (numer monograficzny: Production Culture), 2013/22 (13). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - rozpoznawać i prawidłowo stosować pojęcia z zakresu prawa autorskiego, które maja zastosowanie w produkcji i dystrybucji filmu, - identyfikować w historii filmu wpływy natury gospodarczej, politycznej i społecznej oraz rozpoznawać ich znaczenie w rozwoju kina, - konfrontować własną wiedzę z informacjami na temat życia kulturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem strategii dystrybucyjnych oraz rynku festiwali filmowych, - dostrzec i ocenić perspektywy samorealizacji zawodowej w sektorach związanych z produkcją, dystrybucją oraz upowszechnianiem kultury filmowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student w stopniu wybitnym zna i rozumie mechanizmy rządzące rynkiem filmowym, rozpoznaje i prawidłowo stosuje pojęcia z omawianego obszaru, w przedstawionej do oceny pracy pisemnej wykazuje się dogłębną wiedzą. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z niewielkimi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): student w stopniu zna i rozumie mechanizmy rządzące rynkiem filmowym, rozpoznaje i na ogół prawidłowo stosuje pojęcia z omawianego obszaru, w przedstawionej do oceny pracy pisemnej wykazuje się opanowaniem materiału w stopniu zadowalającym. dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu przeciętnym zna i rozumie mechanizmy rządzące rynkiem filmowym, częściowo rozpoznaje i na ogół prawidłowo stosuje pojęcia z omawianego obszaru, przedstawiona do oceny praca pisemna wymaga istotnych uściśleń. dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu przeciętnym zna i rozumie mechanizmy rządzące rynkiem filmowym, częściowo rozpoznaje pojęcia z omawianego obszaru, lecz ma problemy z ich stosowaniem, przedstawiona do oceny praca pisemna zawiera wiele istotnych błędów. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu i nie wykonuje powierzonego mu zadania w ustalonym terminie, a jego wiedza i umiejętnością są niewystarczające bądź niemożliwe do zweryfikowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Rojek | |
Prowadzący grup: | Patrycja Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Rojek | |
Prowadzący grup: | Patrycja Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Rojek | |
Prowadzący grup: | Patrycja Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.