Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przestrzenie sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PS-11WDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przestrzenie sztuki
Jednostka: Instytut Teatru i Sztuki Mediów
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku DL-WOT
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Wiedza o Teatrze

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z podstawowymi przemianami dotyczącymi sztuki współczesnej i jej związkami z teatrem;

- zapoznanie studentów z różnymi teoriami dotyczącymi sztuki i refleksji nad sztuką;

- zaprezentowanie sposobów analizy i interpretacji wybranych dział artystycznych;

- uporządkowanie wiedzy na temat najważniejszych nurtów sztuki awangardowej;

- doskonalenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny współczesnej estetyki


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Opisanie i scharakteryzowanie najważniejszych przemian w sztuce XX wieku na tle przeobrażeń artystycznych (w tym wypadku głównie przestrzennych), dokonujących się w stuleciach wcześniejszych. Zaakcentowanie źródeł współczesnego rozumienia sztuki, w szczególności sztuki widowiskowej oraz przemian artystycznych, które się na nie złożyły.

Pełny opis:

sztuka modernistyczna (teatr, malarstwo, film, muzyka, fotografia, rzeźba)

eksperymenty artystyczne pierwszej i drugiej awangardy

nowe kierunki w sztuce drugiej awangardy (minimalizm, performance art, wideo art, fotografia, konceptualizm, teatr uczestnictwa i inne)

definicje obiektu w sztuce XX wieku (od ready-made do obrazu cyfrowego)

relacja pomiędzy sztuką, nauką i technologią w drugiej połowie XX wieku na wybranych przykładach

polska sztuka krytyczna

zjawiska, formy i gatunki w sztuce najnowszej

Literatura:

• T. Kiereńczuk, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Kraków 2008.

• D. Elger, Dadaizm, tłum. zbiorowe, Warszwa 2002

• C. Kilingsohr-Leroy, Surrealizm, tłum. zbiorowe, Warszawa 2005

O. Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu, Gdańsk 2010.

R. L. Goldberg, Performance Art from Futurism to the Present, New York, 2006. (wybrane rozdziały)

G. Dziamski, Performance – tradycje, źródła, obce i rodzime przejawy. Rozpoznanie zjawiska, [w:] Performance, pod red. G. Dziamskiego, H. Gajewskiego, J. Wojciechowskiego, Warszawa 1984.

Wiek awangardy, pod. red. L. Bieszczad, Kraków 2006

Artur Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- wyjaśnić źródła przemian artystycznych w XX wieku,

- scharakteryzować najważniejsze nurty poszukiwań awangardowych artystów,

- opisać związki między tzw. pierwszą i drugą awangardą,

- wyjaśnić znaczenie przełomu technologicznego dla przemian w sztuce XX i XXI wieku,

- przygotować i przedstawić prezentację na temat wybranej formy działań artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji);

− wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;

- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość głównych nurtów artystycznych, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,

3,5 – zadowalająca znajomość głównych nurtów artystycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji

3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych,

2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)