Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka metodyczna śródroczna - spec. nauczycielska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PRM-22PDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka metodyczna śródroczna - spec. nauczycielska
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie studenta ze swoistością szkoły podstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji,

- weryfikowanie wiedzy przedmiotowej, dydaktycznej i metodycznej w praktyce szkolnej,

- rozwijanie umiejętności integrowania wiedzy z różnych dziedzin, m.in. literaturoznawstwa i językoznawstwa, psychologii, pedagogiki ogólnej oraz jej wykorzystania w szkolnej praktyce,

- gromadzenie doświadczeń w organizowaniu samodzielnej pracy z uczniami,

- kształtowanie zdolności do dydaktycznej autorefleksji oraz rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia metodycznego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

1. Organizacja praktyki śródrocznej z nauczania języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej – przedstawienie studentowi zadań i obowiązków związanych z praktyką. Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której przebiega praktyka.

2. Obserwowanie zajęć z języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk.

a) analiza i ocena działań dydaktycznych i pedagogicznych nauczyciela polonisty na podstawie obserwowanych lekcji:

- określanie i dobieranie celów kształcenia,

- analizowanie tematów obserwowanych lekcji oraz stopnia ich realizacji,

- namysł nad doborem metod na lekcjach języka polskiego,

- komentowanie toku lekcji z uwzględnieniem jej struktury,

- rozpoznawanie czasowego rozplanowania poszczególnych części lekcji,

- dostrzeganie różnych form kontroli i oceny na lekcjach języka polskiego.

3. Pełnienie roli nauczyciela języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej:

- przygotowanie autorskiego projektu lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków dydaktycznych dotyczącego kształcenia literacko-kulturowego lub językowego (zgodnie z wymaganiami przedstawionymi na zajęciach z metodyki),

- prowadzenie lekcji języka polskiego pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk,

- obserwacja zajęć z języka polskiego prowadzonych przez pozostałych studentów z grupy i udział w ewaluacji tych lekcji.

4. Dokumentacja praktyk – sprawozdanie opracowane na podstawie zgromadzonych arkuszy obserwacji lekcji (analiza związków między praktyką dydaktyczną – konstrukcją lekcji, zadaniami, metodami, celami itd.– a teorią dydaktyczną – w odniesieniu do lekcji obserwowanych).

5. Podsumowanie praktyk z udziałem studenta/-ów, nauczyciela – opiekuna praktyki, nauczyciela akademickiego odpowiedzialnych za przygotowanie nauczycielskie studentów.

Literatura:

Zalecana literatura:

- program, podręcznik i przewodnik metodyczny wykorzystywany w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk,

- lektura omawiana w czasie zajęć audytoryjnych z przedmiotów bloku pedagogiczno-dydaktycznego,

- wybrane internetowe portale i strony edukacyjne.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- analizuje i ocenia zaobserwowane działania nauczyciela (dydaktyczne i wychowawcze); rozumie rolę nauczyciela polonisty w budowaniu relacji interpersonalnych w klasie szkolnej,

- identyfikuje strukturę lekcji, analizuje i ocenia dobór celów kształcenia, metod i form pracy, tematu lekcji i środków dydaktycznych do etapu rozwoju intelektualnego i emocjonalnego ucznia,

- rozumie, jaka jest rola planowania w przygotowaniu lekcji i jej prowadzeniu; konstruuje autorski konspekt lekcji stosownie do potrzeb i możliwości uczniów danej klasy,

- prowadzi lekcję pod nadzorem uczelnianego opiekuna praktyk, uwzględniając niezbędne w jej strukturze elementy,

- dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela polonisty.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy we wszystkich spotkaniach szkolnych, wykazuje wzorową aktywność podczas zajęć; prowadzona dokumentacja potwierdza wnikliwość obserwacji i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, pogłębione refleksje ujawniają dostrzeganie związku między praktyką a teorią dydaktyczną, świadomie angażuje się w prace zespołu, wykazuje inicjatywę, samodzielnie podejmuje się realizacji zadania.

dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy we wszystkich spotkaniach szkolnych, wykazuje wysoką aktywność podczas zajęć; prowadzona dokumentacja potwierdza wnikliwość obserwacji i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, świadomie angażuje się w prace zespołu, wykazuje inicjatywę, podejmuje się realizacji zadania.

dobry (db; 4.0): student uczestniczy w spotkaniach szkolnych (dopuszczalna jedna nieobecność), wykazuje się dobrą wiedzą (pojawiają się drobne usterki metodyczne), aktywnie uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobre projekty, wnosi pozytywny wkład w pracę grupy, wykonuje wyznaczone zadania,

dostateczny plus (+dst; 3,5): student wykazuje zadowalającą wiedzę, przeciętną aktywność podczas zajęć, redaguje zadowalające, choć raczej odtwórcze, projekty.

dostateczny (dst; 3.0): student wykazuje się zadowalającą wiedzą, jego aktywność podczas zajęć jest nikła, w zakresie poprawności metodycznej i językowej pojawiają się błędy, projekty są krótkie, ogólnikowe i odtwórcze - zadowalające dopiero po wprowadzeniu dużej liczby poprawek.

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów oceny dostateczny.

Kryteria oceniania:

- napisać sprawozdanie, na temat profesjonalnych i/lub nieprofesjonalnych zachowań i kompetencji zawodowych, z jakimi spotkał się podczas realizowania zawodowej praktyki śródrocznej (przemyślenia własne oraz odwołania do literatury przedmiotu),

- pracując w grupie, zredagować konspekt autorski i współuczestniczyć w jego realizacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anita Gis, Aneta Grodecka, Jerzy Kaniewski, Krzysztof Koc, Paulina Słoma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anita Gis, Aneta Grodecka, Jerzy Kaniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)