Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego (jako obcego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-PNJP-66
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego (jako obcego)
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska jako obca

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie na poziomie C1 w sytuacjach oraz profesjach związanych z wykształceniem polonistycznym i ogólnohumanistycznym;

- osiągnięcie biegłości w swobodnym posługiwaniu się idiomatyką oraz synonimiką języka polskiego w kontaktach z rodzimymi użytkownikami polszczyzny;

- zaznajomienie studentów z wybranymi aspektami wiedzy dotyczącej dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa;

- nabywanie kompetencji komunikacyjnych i socjokulturowych w zakresie języka polskiego;

- modelowanie umiejętności przygotowywania prezentacji multimedialnych i dokonywania ich merytorycznej ewaluacji;

Literatura:

- M. Białek, Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej, Wrocław 2009.

- Biblia dziennikarstwa, pod red. A. Skworza i A. Niziołka, Kraków 2010.

- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008.

- Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.

- D. Matsumoto, L. Juang, Psychologia międzykulturowa, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2007.

- Słownik pojęć i tekstów kultury, Warszawa 2002.

- Todd D. Nelson, Psychologia uprzedzeń, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2003.

- Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.

- Dokładną listę obowiązujących lektur (z zakresu literatury ćwiczeniowej) podaje prowadzący zajęcia.

Efekty uczenia się:

Student potrafi: 1) scharakteryzować i osadzić w kontekście ogółnohumanistycznym problemy związane z dziennikarstwem, psychologią i kulturoznawstwem; 2) świadomie posługiwać się pojęciami z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa; 3) czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (ustnie i pisemnie) teksty polskich autorów omawiających problematykę związaną z dziennikarstwem XX wieku, tematyką psychologiczną i związaną z kulturoznawstwem (np. komunikacja międzykulturowa, globalizacja, stereotypy płciowe i etniczne, polityczna poprawność, konsumpcjonizm); 4) czytać ze zrozumieniem i wyłonić najistotniejsze tezy w pracach naukowych z dziedziny kulturoznawstwa, psychologii i dziennikarstwa; 5) sformułować dłuższą wypowiedź ustną i pisemną, dotyczącą wskazanego zagadnienia z zakresu omawianych tematów modułowych; 6) przedstawić prezentację ukierunkowaną na rozwijanie wrażliwości międzykulturowej oraz odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego różnych regionów Europy i świata.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (podczas odbywania kursu student powinien wykazać się wysoką frekwencją ze względu na ustawiczne sprawdzanie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz kompetencji komunikacyjnych)

- aktywność w trakcie (udział w dyskusji i w pracy zespołowej)

- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach

- wartość merytoryczna pisemnych zadań domowych

- wartość merytoryczna i twórcza prezentacji multimedialnych

- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na testach zaliczeniowych (student musi zaliczyć 3 pisemne testy cząstkowe (po realizacji każdego modułu) oraz egzaminach ustnym i pisemnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)