Praktyczna nauka języka czeskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PNJC-11FCZDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka czeskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język czeski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka czeskiego. Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku czeskim na poziomie znajomości B2/C1, poznaje system gramatyczny języka czeskiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu – 03-PNJC-32FCZDL-E. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 9 (4+5) |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Mity, kultury, mistyfikacje: - historia i mit, - najważniejsze mityczne i historyczne postaci i wydarzenia w Czechach i Polsce (porównanie), - najważniejsze mity współczesności, - mit i literatura. 2. Historia języka. Język w czasach współczesnych: - język na przestrzeni dziejów (kontekst historyczny, socjologiczny, kulturowy i lingwistyczny), - przegląd najważniejszych czeskich słowników, podręczników ortograficznych, czasopism o języku, - język współcześnie w wymiarze lokalnym i globalnym; slang; intercjonalizmy; współczesna technologia. 3. "Nowe technologie" w literaturze i sztuce: - sposoby funcjonowania literatury w świecie współczesnym - literatura w różnych mediach, - literatura i sztuka wobec gospodarki runkowej, - literatura i sztuka wysoka i niska. 4. Reklama - sztuka przekonywania: - wpływ reklamy na współczesnego człowieka, co może być reklamą, znaczenie haseł reklamowych i ich pisania, - słownictwo związane z marketingiem, reklamą, - analiza języka reklam na przykładzie Czech i Polski. 5. Konsumpcjonizm i jego manifestacje: - lektura tekstu dotyczącego społeczeństwa konsumpcyjnego i gospodarki rynkowej, - dyskusja na temat roli znaków firmowych. 6. Uprzedzenia i stereotypy: - rola historii w kształtowanu i obalaniu stereotypów i uprzedzeń, - uprzedzenia dotyczące Innych - niepełnosprawni, osoby starsze, mniejszości etniczne, seksualne, religijne, - stereotypy jako narzędzie dyskryminacji, wykluczenia, - tolerancja. 7. Uczucia: - wzorce społeczne i kulturowe a wyrażanie uczuć, - rola uczuć w życiu współczesnego człowieka, - analiza tekstu dotyczącego uczuciowości współczesnej. 8. Medycyna i wiedza dotycząca zdrowia: - medycyna naukowa i alternatywna, - problemy etyczne związane z rozwojem nauk medycznych, - chorzy ludzie jako Inni; rozbudowanie zasobu słów w związku z terminologią medyczną. 9. Europa Środkowa - region kulturowy i polityczny: - Europa Środkowa między Wschodem a Zachodem, - społeczne, polityczne i kulturowe uwarunkowania w Europie Środkowej, - analiza tekstu dotyczącego funkcjonowania Europa Środkowa w świecie współczesnym. 10. Film i teatr: - najważniejsze festiwale filmowe i teatralne w Czechach, - współczesna czeska kinematografia i teatr, - oglądanie filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego. 11. Demokracja i prawa obywatelskie: - demokracja jako forma ustrojowa charakteryzująca społeczeństwa europejskiego kręgu kulturowego, - analiza tekstu dotyczącego demokracji i praw obywatelskich i dyskusja nad problemami społeczeństwa demokratycznego. 12. Państwo i ustrój polityczny: - charakterystyka ustroju politycznego w Czechach; partie polityczne w Czechach; rząd i opozycja; system wyborczy w Czechach i w Polsce, - lektura i analiza tekstu dotyczącego systemu politycznego w Czechach, - dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą czeskiego życia społeczno-politycznego. 13. Polityka światowa: - Europa i śwat we współczesnym układzie geopolitycznym i ekonomicznym, - analiza wypowiedzi dotyczącej współczesnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej, - dyskusja nad wybranym problemem. 14. Przestępczość i terroryzm: - problemy współczesnych zagrożeń, - lektura tekstu dotyczącego wybranej kwestii związanej z przestępczością i terroryzmem, - dyskusja nad wybranym problemem. 15. Interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich. |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Bischofová a kol., Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2011. + CD. J. Bischofová a kol., Čeština pro středně a více pokročilé. Pracovní sešit, Praha 2016. J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002. K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004. Pravidla českého pravopisu, Praha 2002. P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995. Praca z autentycznymi tekstami publicystycznymi, literackimi, specjalistycznymi oraz naukowymi, praca z materiałami audiowizualnymi. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - rozumienie: słuchanie; identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu, - rozumienie: czytanie; potrafi określić cel i odbiorcę danej publikacji; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie; odczytuje znaczenie nieznanych mu słów z kontekstu, potrafi korzystać z różnego rodzaju słowników. - mówienie: interakcja; zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie, zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców, - mówienie: budowa wypowiedzi; potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie, - pisanie; potrafi streścić pisemnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; pisze streszczenie/abstrakt własnej prezentacji lub artykułu; parafrazuje wypowiedzi autora, - fonetyka i fonologia; pogłębia znajomość bardziej zaawansowanych procesów fonetycznych i uczy się je rozpoznawać w tekście. - morfologia; opanowuje zasady tworzenia i użycia trybu przypuszczającego oraz strony biernej, poznaje partykuły i wykrzyknienia. - składnia; pogłębia dotychczasową wiedzę z zakresu składni oraz zostaje zapoznany z zasadami funkcjonowania zdań wtrąconych i mowy zależnej oraz niezależnej. - kompetencja socjokulturowa; uczy się sam zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych Czech, zna ich historię, mentalność i zwyczaje obywateli oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcela Lhotska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jana Masova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jana Masova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.