Instrumentarium analizy filmowej: Pisanie naukowe o filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PNF-11FKMDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Instrumentarium analizy filmowej: Pisanie naukowe o filmie |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty fakultatywne Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - kształcenie umiejętności pisemnego formułowania myśli w zakresie wiedzy o filmie, - kształcenie świadomości budowy formalnej oraz wymogów merytorycznych i stylistycznych tekstu naukowego, - przygotowanie warsztatu pisarskiego (słowniki i inne pomoce naukowe filmoznawcy). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteki poznańskie (Biblioteka Uniwersytecka, Biblioteka Raczyńskich, Biblioteka Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk), czasopisma elektroniczne z katalogu Biblioteki Uniwersyteckiej. Wskazane strony internetowe. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Skrócony opis: |
Moduł: "instrumentarium analizy filmowej" (w ramach którego realizowany jest przedmiot: "pisanie naukowe o filmie") daje studentom (zwłaszcza tym niemającym wcześniej kontaktu z wiedzą filmoznawczą) możliwość zdobycia podstawowych kompetencji analityczno-filmowych. Studenci posiadający już elementarne umiejętności w tym zakresie mogą je rozwijać na zajęciach ćwiczeniowych poświęconych zagadnieniom inscenizacji filmowej. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - omówienie wybranych tekstów naukowych o charakterze wzorcowym, - rozmowa na temat wybranych filmów w oparciu o wskazane teksty krytyczne i naukowe, - ćwiczenia pisarskie z rozróżnieniem na umiejętności deskrypcyjne i analityczno-interpretacyjne, - doskonalenie warsztatu pisarskiego w ramach indywidualnych konsultacji: wskazanie i omówienie błędów oraz budowy tekstu, rozmowa dotycząca zagadnień interpretacyjnych. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2003. Artur Dzigański, Podręczny słownik interpunkcyjny, Kraków 2005. Słownik języka polskiego PWN [wersja elektroniczna: http://sjp.pwn.pl/]. Wybrane zagadnienia omawiane przez ekspertów Poradni Językowej PWN [http://sjp.pwn.pl/poradnia]. Jolanta Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przeł. i aneksem opatrzyła G. Jurkowlaniec, wstęp W. Tygielski, Warszawa 2007. David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2010. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, przeł. i oprac. T. Szafrański, Warszawa 2007. Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu: od pomysłu do ekranizacji, przeł. F. Pastusiak i M. Szczerbic, Warszawa 2007. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009. Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, przeł. K. Karpińska, Warszawa 2007. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. Marek Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 2004. Werner Faulstich, Grundkurs Filmanalyse, München 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna i rozumie podstawową i specjalistyczną terminologię filmoznawczą, - posiada wiedzę na temat wybranych narzędzi badań filmoznawczych oraz zasad poprawności językowej i stylistycznej, a także na temat ich wykorzystania w działaniach analityczno-interpretacyjnych i pisarskich, - potrafi zanalizować, zsyntetyzować i zinterpretować określone treści filmoznawczego tekstu naukowego w celach pisarskich, - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w zakresie wiedzy o filmie i przygotowania na tej podstawie wypowiedzi ustnej i pisemnej, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania pisarskiego, - potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi wykorzystywać wiedzę z lektur w tworzeniu własnego tekstu o charakterze naukowym; z zasady nie popełnia błędów w odniesieniu do ukształtowania językowego, stylistycznego i redakcyjnego tekstu. dobry plus (+db; 4,5): student w pełni rozumie czytany tekst naukowy i umie się do niego ustosunkować; potrafi zbudować wielowątkową wypowiedź pisemną na temat filmu, mając świadomość różnych poziomów opisu i stosując właściwe reguły poprawności językowej, stylistycznej i redakcyjnej. dobry (db; 4,0): student w pełni rozumie czytany tekst naukowy i umie się do niego ustosunkować; potrafi zbudować wypowiedź pisemną na temat filmu, mając świadomość różnych poziomów opisu i stosując właściwe reguły poprawności językowej i redakcyjnej. dostateczny plus (+dst; 3,5): student potrafi zrekapitulować tezy cząstkowe czytanego tekstu naukowego i zbudować sprawną językowo i stylistycznie wypowiedź pisemną o charakterze opisowo-interpretacyjnym. dostateczny (dst; 3,0): student potrafi zrekapitulować tezy cząstkowe czytanego tekstu naukowego i zbudować prostą wypowiedź pisemną o charakterze opisowo-interpretacyjnym. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie potrafi wypowiedzieć się na wskazany temat z zakresu wiedzy o filmie, nie rozumie tekstu wskazanego do lektury i nie potrafi zbudować wypowiedzi pisemnej o charakterze naukowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Pławuszewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Pławuszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Pławuszewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Pławuszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.