Praktyczna nauka języka chorwackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PJ-32CSDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.8
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka chorwackiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku programu X-S1-FilChorSerb Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii chorwackiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów kroatystycznych (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język chorwacki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia kroatystyczne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka chorwackiego. Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku chorwackim na poziomie podstawowym (A1-A2). Poznaje system gramatyczny języka chorwackiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka chorwackiego na poziomie B1. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 9 (4+5) |
Skrócony opis: |
Student se podjednako osposobljava za individualni i grupni rad u kojima će biti u mogućnosti primijeniti svoje stečeno znanje hrvatskog jezika. Isto tako svoje stečene lingvističke i kulturološke kompetencije bit će u mogućnosti praktično upotrijebiti u radu s medijima, u turizmu i sl.; |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Jaki jestem, a jak mnie widzą inni: - autoportret - dyskusja o cechach charakteru, ludzi, wady i zalety, - formy dyskryminacji (ze względu na rasę, płeć, wiek...). 2. Książka i literatura we współczesnym społeczeństwie: - dyskusja o sposobach przetrwania literatury we współczesnym świecie, o roli czytelnika i recepcji współczesnej literatury, - literatura w Internecie, - targi książek; układanie top listy tytułów, które były reprezentacyjne dla rodzimej kultury, - analogie literatury jako znak czasów. 3. Wynalazki i technologia: - wynalazki, które zmieniły świat, - XXI wiek: dobre i złe strony osiągnięć genetyki, globalne ocieplenie - fakty i mity, - osiągnięcia techniki w dziedzinie ekonomii, przemysłu, komunikacji, branży IT. 4. Sport: - ile uwagi poświęcamy własnemu ciału i kondycji fizycznej?, - amatorskie i profesjonalne uprawianie sportów, - sporty ekstremalne, - plusy i minusy sportowych imprez masowych, - olimpiada i paraolimpiada. 5. Społeczne i zdrowotne problemy dnia codziennego: - choroby XXI wieku - anoreksja, bulimia, depresja, uzależnienia, - zapobieganie chorobom jako element właściwej polityki prozdrowotnej, - bezrobocie, mobbing, przemoc, wyobcowanie. 6. Jednostka społeczeństwo - uprzedzenia i fakty: - życie w małżeństwie czy nieformalnym związku?, - chorzy kontra zdrowi, - męskie i damskie zawody. 7. Dziennikarstwo: - podstawowe gatunki dziennikarskie; informacja, komunikat, notatka, reportaż, komentarz, felieton (cechy formalne i stylistyczne), - żółte dziennikarstwo (przyczyny i skutki jego popularności), - dziennikarstwo obiektywne i śledcze, - znani felietoniści; nagrody dziennikarskie, - najpopularniejsze czasopisma, - e-gazety. 8. Ekonomia: - makro i mikro ekonomia, - monopol i zdrowa konkurencja, - inżynieria społeczna. 9. Świat z perspektywy postkolonialnej: - kraje Trzeciego Świata, - migracje ludności (przyczyny i skutki), - współczesny nomadyzm i diaspora, - emigracja w literaturze. 10. Ekologia: - przyroda i środowisko, - rozwijanie świadomości ekologicznej, - chronione gatunki zwierząt, - parki przyrodnicze i narodowe, - eko-produkty - potrzeba czy trend?. 11. Czy chcesz zmienić świat?: - aktywizm i stowarzyszenia aktywistów (troska o zwierzęta, stowarzyszenia prorodzinne, troska o zdrowie i jakość życia), - czy aktywiści mogą zmienić świat?, - największe katastrofy naturalne na świecie, pomoc humanitarna i akcje humanitarne. 12. Internet i współczesne media: - obecność Internetu we współczesnym życiu; jego dobre i złe strony, - nadużywanie możliwości Internetu. 13. Projekcja filmowa: - gatunki filmowe, - najważniejsze składniki filmu (reżyser, scenarzyści, aktorzy, muzyka, fabuła, temat...), - pisanie scenariusza krótkiego filmu reklamowego i dokumentalnego. 14. Lektura i przekład współczesnego tekstu literackiego (do wyboru). |
Literatura: |
Zalecana literatura: J. Nemeth-Jajić, Sati s jezikom hrvatskim, Priručnik za više stupnjeve učenja, Poznań 1997. M. Čilaš-Mikulić, M. Gulešić Machata, D. Pasini, S.L. Udier, Razgovarajte s nama! Udžbenik hrvatskog jezika za niži srednji stupanj, Zagrzeb 2011. Dział „VJESNIKOVA TEMA” w czasopiśmie „Vjesnik” (www.vjesnik.hr) Dodatkowa: Težak, S. Babić, Gramatika hrvatskoga jezika, Priručnik za osnovno jezično obrazovanje, Zagrzeb 1996. V. Anić, J. Silić, Pravopis hrvatskoga jezika, Zagrzeb 2001. V. Anić, Veliki rječnik hrvatskoga jezika, Zagrzeb 2003. Menac, Ž. Fink-Arsovski, R. Venturin, Hrvatski frazeološki rječnik, Zagrzeb 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się: - student/ka potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz stosunkowo złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany. Potrafi zrozumieć znaczną część wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej jeśli aktorzy posługują się językiem literackim, - student/ka rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty. Potrafi zrozumieć współczesną prozę literacką pisaną w języku standardowym, - student/ka potrafi porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka. Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy, - student/ka potrafi przedstawić relatywnie szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z jego zainteresowaniami. Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw, - student/ka potrafi napisać jasny, stosunkowo szczegółowy tekst na tematy związane z jego zainteresowaniami. Może napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń, - student/ka opanował zasady ortografii, bez większego trudu notuje zasłyszane wypowiedzi, nawet jeśli tekst zawiera nieznane mu proste wyrazy i wyrażenia, - student/ka zostaje zapoznany z takimi procesami fonetycznymi jak: zjawisko ruchomej samogłoski, wypadanie spółgłoski i uczy się je rozpoznawać w tekście, - student/ka opanowuje zasady odmiany rzeczowników i czasowników obcego pochodzenia, posługuje się wszelkimi liczbowymi zapisami (także wielocyfrowymi), poznaje zaimki nieokreślone, ćwiczy użycie spójników i przyimków. Rozpoznaje i potrafi zastosować wszystkie czasy gramatyczne, - student/ka doskonali budowanie zdań wielokrotnie złożonych przy użyciu nowo poznanych spójników i formacji przyimkowo-spójnikowych. Zostaje zapoznany z kolejnością nieodmiennych części mowy w zdaniu, - student/ka potrafi zaprezentować pogłębioną wiedzę na temat chorwackich realiów społecznych i kulturowych, znane są mu zwyczaje mieszkańców tego kraju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). Kryteria oceniania: - frekwencja na zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), - wykonanie zadań pozalekcyjnych (wypracowania pisemne, przygotowanie prezentacji itd.), - zaliczenie wszystkich testów kontrolnych, - aktywność w trakcie zajęć, - sprawność posługiwania się językiem chorwackim na poziomie B2-C1, - umiejętność zaprezentowania na egzaminie ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ninoslav Radaković | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ninoslav Radaković | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Nina Mautner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Nina Mautner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.