Podstawy dydaktyki polonistycznej - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PDP-21PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki polonistycznej - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://www.staff.amu.edu.pl/~ifp/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie niezbędnej wiedzy dydaktycznej stwarzającej przesłanki do stawania się refleksyjnym praktykiem, - rozwijanie świadomości interdyscyplinarnego charakteru dydaktyki polonistycznej, określenie jej związków z pedagogiką, psychologią, socjologią, literaturoznawstwem i językoznawstwem, - stworzenie ram pojęciowych dla zagadnień podejmowanych na ćwiczeniach z zakresu metodyki nauczania języka polskiego, - kształtowanie - w trakcie działań indywidualnych i zespołowych - umiejętności przekładania wiedzy o nauczaniu na konkretne propozycje rozwiązań edukacyjnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Elementy wykładu z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: 1. Tożsamość dydaktyki polonistycznej: - dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe, - metody badań dydaktycznych a refleksyjna praktyka, - swoistość metodyki języka polskiego - subdyscyplina polonistyczna i psychologiczno-pedagogiczna. 2. Filozofia nauczania a edukacja polonistyczna: - systemy dydaktyczne – tradycyjny, progresywny, współczesny, antypedagogika, - edukacja antropocentryczno - kulturowa, - filozofia nauczania języka polskiego a rola nauczyciela i ucznia. 3. Nauczanie - sztuka inspirowana wiedzą: - wewnętrzna teoria nauczania, - wymiary przedmiotu „język polski”, - rola refleksyjnej praktyki, - uwarunkowania wpływające na proces kształcenia – wiedza o literaturze i języku, zasady dydaktyczne i wiedza z zakresu metodyki, wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki, kontekst kulturowo-społeczny. 4. Przedmiot-podmiot-proces: - reformowanie edukacji, - od podstawy programowej do programu nauczania, - obligacje przedmiotowe a sfery wolności nauczyciela, - cele i funkcje planu pracy nauczyciela, - style pracy nauczyciela. 5. Język jako narzędzie pracy nauczyciela a kształcenie językowe na lekcjach języka polskiego: - uwarunkowania edukacji lingwistycznej - ogólnokulturowe, środowiskowe, edukacyjne, instytucjonalne, psychologiczne, - nauka o języku czy nauka języka, - kompetencja językowa i komunikacyjna, - wychowanie językowe. 6. Strategie oraz metody nauczania i ich rola w projektowaniu lekcji języka polskiego: - strategie nauczania, - metody ogólnodydaktyczne i ich klasyfikacje, - dydaktyka ogólna a polonistyczne metody nauczania związane z kształceniem literacko-kulturowym i językowym, - audiowizualność i multimedia a metody nauczania. 7. Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego: - termin a pojęcie, - wiedza konceptualna i proceduralna, - wprowadzanie pojęć w edukacji polonistycznej jako problem metodyczny. 8. Czytanie ze zrozumieniem – istota, funkcje i sposoby wprowadzania, - czytanie ze zrozumieniem jako umiejętność ponadprzedmiotowa, - struktura zadań – pozioma (linearna) i pionowa (taksonomiczna), - zadania zamknięte, zadania otwarte, zadania kotwiczące, - funkcje czytania ze zrozumieniem w kształceniu polonistycznym a zadania otwierające lub zamykające cykl zajęć. 9. Konteksty w interpretacji tekstu literackiego: - czytanie a konteksty: założenia i sposób wprowadzania, obligatoryjne funkcje kontekstów, fakultatywne funkcje kontekstów, - konteksty pozatekstowe i ich rola w edukacji, - źródła i funkcje integracji wewnątrz- i zewnątrzprzedmiotowej. 10. Migracje i praca z dziećmi ze środowisk odmiennych kulturowo: - różnice kulturowe i ich wpływ na proces edukacji, - literackie obrazy Innych jako wsparcie w pracy z dziećmi z odmiennych środowisk kulturowych, - elementy glotodydaktyki wspierające kształcenie językowe, - polscy migranci i polskie szkoły poza granicami kraju. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Arends R: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1998. Chrząstowska B.: Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Wyd. „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2009. Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, Wyd. Naukowe UAM, T.1, Poznań 2011. Kwiatkowska-Ratajczak M.: Metodyka konkretu. O wybranych problemach kształcenia zawodowego nauczycieli polonistów, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2002. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004. Sztuka nauczania. T.1 – Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, T.2.- Szkoła, pod red. K. Konarzewskiego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002. Wantuch W., Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - wykazać się wiedzą na temat tożsamości dydaktyki polonistycznej, - scharakteryzować współczesne koncepcje edukacyjne i ich związek z filozofią nauczania, - wyjaśnić relację między wiedzą o uczniu a procesem nauczania języka polskiego, - wyjaśnić relację między wiedzą o przedmiocie a procesem nauczania języka polskiego, - scharakteryzować strategie dydaktyczne i polonistyczne metody nauczania, - wyjaśnić funkcję kontekstów i środków dydaktycznych w edukacji polonistycznej, - scharakteryzować polonistyczne koncepcje kształcenia językowego, - stosować terminologię z zakresu dydaktyki polonistycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): zadania zaliczeniowe w pełni poprawne pod względem dydaktycznym, merytorycznym i językowym; czytelna, celowa i w pełni sfunkcjonalizowana koncepcja realizacji proponowanych rozwiązań; bardzo dobra znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur widoczne w odpowiedziach testowych oraz w sposobie wykonania zadań i w ich komentarzu. dobry plus (+db; 4,5): zadania zaliczeniowe poprawne pod względem dydaktycznym, merytorycznym i językowym - drobne usterki możliwe do skorygowania; czytelna, celowa i sfunkcjonalizowana koncepcja realizacji proponowanych rozwiązań, a ewentualne sporadyczne naruszenie spójności łatwe do wyeliminowania; bardzo dobra znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur widoczne w odpowiedziach testowych oraz w sposobie wykonania zadań i w ich komentarzu - niewielkie braki łatwe do uzupełnienia. dobry (db; 4,0): zadania zaliczeniowe poprawne pod względem dydaktycznym, merytorycznym i językowym (dopuszczalne sporadyczne usterki); czytelna koncepcja realizacji proponowanych rozwiązań – dopuszczalne są sporadyczne naruszenia spójności i funkcjonalności proponowanych działań; dobra znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur widoczne w odpowiedziach testowych oraz w sposobie wykonania zadań i w ich komentarzu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadania zaliczeniowe zasadniczo poprawne pod względem dydaktycznym, merytorycznym i językowym - usterki możliwe do wyeliminowania; czytelna koncepcja realizacji proponowanych rozwiązań – usterki metodyczne np. naruszenie spójności, naruszenie wymogu funkcjonalności niewypaczające jednak założonych celów dydaktycznych - są możliwe do skorygowania; zadowalająca znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur widoczne w odpowiedziach testowych oraz w sposobie wykonania zadań i w ich komentarzu. dostateczny (dst; 3,0): zadania zaliczeniowe poprawne pod względem dydaktycznym, merytorycznym i językowym - ewentualne błędy metodyczne lub merytoryczne nie wypaczają założonych w zadaniu celów; czytelna koncepcja realizacji proponowanych rozwiązań – dopuszczalne są usterki metodyczne, np. naruszenie spójności, naruszenie wymogu funkcjonalności niewypaczające jednak założonych celów dydaktycznych; operowanie zbyt trudnym lub zbyt kolokwialnym słownictwem; dostateczna znajomość zagadnień teoretycznych i sporadyczne wykorzystanie zalecanych lektur widoczne w odpowiedziach testowych oraz w sposobie wykonania zadań i w ich komentarzu. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej. Kryteria oceniania: - poziom merytoryczny pisemnych zadań - 1 indywidualnego oraz 1 zespołowego - dotyczących wybranych przez studentów zagadnień, - znajomość zagadnień z zakresu treści kształcenia (ujawniana zarówno w pracach indywidualnych, jak i zespołowych w postaci pisemnych komentarzy objaśniających związki teorii i praktyki) oraz pisemnego kolokwium końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anita Gis, Krzysztof Koc, Maria Kwiatkowska-Ratajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Kwiatkowska-Ratajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Kwiatkowska-Ratajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Kwiatkowska-Ratajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.