Performans
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-P-31WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Performans |
Jednostka: | Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku DL-WOT |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia: - zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi sztuki współczesnej jej związkami z teatrem, a także życiem społecznym i kulturowym; - zapoznanie studentów z różnymi teoriami dotyczącymi performansu; - zaprezentowanie sposobów analizy i interpretacji performansów; - uporządkowanie wiedzy na temat poszczególnych odmian performansów, a także: performatywności, performatyki, performowania itd. - doskonalenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny współczesnej estetyki artystycznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
Manifesty artystyczne z początku wieku jako zapowiedź nowego obiegu sztuki: futuryści, dadaiści, surrealiści i weimarski Bauhaus Od pierwszej awangardy do pierwszych happeningów i akcji malarskich. Body art i performance art. Doświadczenia teatralne lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w kontekście dwudziestowiecznych przemian etetycznych Performanse, media, technologia Performans wobec postdramatyczności, postindustrialności, postkolonialności i postmodernizmu. Performans jako przedmiot badań performatyki |
Pełny opis: |
Manifesty artystyczne z początku wieku jako zapowiedź nowego obiegu sztuki: futuryści, dadaiści, surrealiści i weimarski Bauhaus Od pierwszej awangardy do pierwszych happeningów i akcji malarskich. Body art i performance art. Doświadczenia teatralne lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w kontekście dwudziestowiecznych przemian etetycznych Performanse, media, technologia Performans wobec postdramatyczności, postindustrialności, postkolonialności i postmodernizmu. Performans jako przedmiot badań performatyki |
Literatura: |
M. Carlson, Performans, tłum. E.T. Kubikowscy. Warszawa 2007. R. Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001. R. Schneider, The Explicit Body in Performance. London 1997. R. Schechner, Performatyka. Wstęp, tłum. T. Kubikowski. Wrocław 2006. The End of Performance, pod red. P. Phelan. New York 1999. J. Wachowski, Performans. Gdańsk 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: scharakteryzować najważniejsze zjawiska estetyczne współczesności oraz wskazać ich związek ze sztuką teatralną wyjaśnić rolę nowych strategii komunikacyjnych (w szczególności nowych mediów elektronicznych) w konstruowaniu performansów rozpoznać różne rodzaje widowisk oraz dokonać ich podstawowej analizy i interpretacji w mowie i piśmie opisać zmiany zachodzące we współczesnej kulturze i powiązać je z ogólniejszymi przemianami społecznymi przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej, dotyczącą wybranej odmiany performansu podejmować dialog z przedstawicielami innych orientacji metodologiczno-badawczych rozwijać własne kompetencje kulturowe związane z performansem |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad perfromansem, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji, 3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach performatywnych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji 3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad performansami, 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach performatywnych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.