Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Performans

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-P-31WDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Performans
Jednostka: Instytut Teatru i Sztuki Mediów
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku DL-WOT
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Cel (cele) modułu kształcenia:

- zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi sztuki współczesnej jej związkami z teatrem, a także życiem społecznym i kulturowym;

- zapoznanie studentów z różnymi teoriami dotyczącymi performansu;

- zaprezentowanie sposobów analizy i interpretacji performansów;

- uporządkowanie wiedzy na temat poszczególnych odmian performansów, a także: performatywności, performatyki, performowania itd.

- doskonalenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny współczesnej estetyki artystycznej


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Skrócony opis:

Manifesty artystyczne z początku wieku jako zapowiedź nowego obiegu sztuki: futuryści, dadaiści, surrealiści i weimarski Bauhaus

Od pierwszej awangardy do pierwszych happeningów i akcji malarskich.

Body art i performance art.

Doświadczenia teatralne lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w kontekście dwudziestowiecznych przemian etetycznych

Performanse, media, technologia

Performans wobec postdramatyczności, postindustrialności, postkolonialności i postmodernizmu.

Performans jako przedmiot badań performatyki

Pełny opis:

Manifesty artystyczne z początku wieku jako zapowiedź nowego obiegu sztuki: futuryści, dadaiści, surrealiści i weimarski Bauhaus

Od pierwszej awangardy do pierwszych happeningów i akcji malarskich.

Body art i performance art.

Doświadczenia teatralne lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w kontekście dwudziestowiecznych przemian etetycznych

Performanse, media, technologia

Performans wobec postdramatyczności, postindustrialności, postkolonialności i postmodernizmu.

Performans jako przedmiot badań performatyki

Literatura:

M. Carlson, Performans, tłum. E.T. Kubikowscy. Warszawa 2007.

R. Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001.

R. Schneider, The Explicit Body in Performance. London 1997.

R. Schechner, Performatyka. Wstęp, tłum. T. Kubikowski. Wrocław 2006.

The End of Performance, pod red. P. Phelan. New York 1999.

J. Wachowski, Performans. Gdańsk 2011.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

scharakteryzować najważniejsze zjawiska estetyczne współczesności oraz wskazać ich związek ze sztuką teatralną

wyjaśnić rolę nowych strategii komunikacyjnych (w szczególności nowych mediów elektronicznych) w konstruowaniu performansów

rozpoznać różne rodzaje widowisk oraz dokonać ich podstawowej analizy i interpretacji w mowie i piśmie

opisać zmiany zachodzące we współczesnej kulturze i powiązać je z ogólniejszymi przemianami społecznymi

przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej, dotyczącą wybranej odmiany performansu

podejmować dialog z przedstawicielami innych orientacji metodologiczno-badawczych

rozwijać własne kompetencje kulturowe związane z performansem

Metody i kryteria oceniania:

5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad perfromansem, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami

4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,

3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach performatywnych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji

3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad performansami,

2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach performatywnych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)