Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe stosunki polityczne na Bałkanach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-MSBW-31BADL
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowe stosunki polityczne na Bałkanach
Jednostka: Instytut Filologii Słowiańskiej
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla III roku bałkanistyki (studia licencjackie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

bałkanistyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- zapoznanie z sytuacją literacka, kulturową, społeczną i polityczną słowiańskich i niesłowiańskich Bałkanów,

- ukazanie najważniejszych tradycji, nurtów i zjawisk zachodzących w regionie Bałkanów dawniej i współcześnie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza dotyczącą: historii, kultury, etniczności oraz znaczenia regionu Bałkanów i jego państw składowych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- prezentacja słowiańskich i niesłowiańskich Bałkanów pod względem zróżnicowania literackiego, kulturowego, politycznego, etnicznego, społecznego,

- przedstawienie uwarunkowań i procesów historycznych, politycznych, tradycji literackich i kulturowych regionu bałkańskiego w ujęciu wspólnotowym; ukazanie odrębności poszczególnych obszarów słowiańskich i niesłowiańskich Bałkanów,

- prezentacja zróżnicowania słowiańskich i niesłowiańskich Bałkanów w kontekście nurtów, ruchów, organizacji politycznych, społecznych oraz instytucji kulturalnych, ośrodków literackich funkcjonujących w przeszłości i teraźniejszości,

- przedstawienie najważniejszych mechanizmów i zjawisk politycznych, społecznych, procesów kulturowych, tendencji literackich zachodzących w regionie Bałkanów,

- prezentacja procesów integracyjnych i dezintegracyjnych na Bałkanach w aspekcie geopolitycznym i kulturowo-społecznym z uwzględnieniem piśmiennictwa na ten temat.

Literatura:

Zalecana literatura:

M. Waldenberg, Rozbicie Jugosławii, Warszawa 2005.

Międzynarodowe stosunki polityczne, pod red. M. Pietraś, Lublin 2011.

M. Tanty, Bałkany w XX wieku, Warszawa 2003.

Integracja Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską, Warszawa 2012.

D. Wybranowski, Między niepodległością a dezintegracją. Bośnia i Hercegowina w XX i XXI wieku, Szczecin 2012.

S. Wojciechowski, Integracja i dezintegracja Jugosławii na przełomie XX i XXI wieku, Poznań 2002.

Bałkany. Etnokulturowe podłoże konfliktów, Pułtusk 2006.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- potrafi scharakteryzować Bałkany pod względem zróżnicowania literackiego, kulturowego, politycznego, społecznego,

- posiada wiedzę na temat historii, polityki, kultury i literatury regionu bałkańskiego; potrafi rozpoznawać i opisywać poszczególne obszary słowiańskich i niesłowiańskich Bałkanów,

- posiada umiejętność opisania tradycji nurtów kulturowych oraz literackich, rozpoznania i przedstawienia ruchów, organizacji politycznych, społecznych oraz instytucji kulturalnych, ośrodków literackich funkcjonujących na Bałkanach w przeszłości i teraźniejszości,

- potrafi opisać mechanizmy polityczne, społeczne, procesy kulturowe i strategie literackie zachodzące aktualnie w regionie Bałkanów,

- posiada umiejętność rozpoznawania i definiowania procesów integracyjnych i dezintegracyjnych na Bałkanach; określić zagrożenia i szanse w kontekście światowych organizacji i instytucji.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze), historii, polityce bałkańskiej, znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat kultury, literatury, historii, polityki Bałkanów.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze), historii, polityce bałkańskiej, zadowalająca umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat kultury i literatury, historii, polityki Bałkanów.

dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w kulturze (literaturze), historii, polityce bałkańskiej.

Kryteria oceniania:

- dyskusja podczas ćwiczeń i wykładów,

- analiza case-studies podczas ćwiczeń i wykładów,

- kolokwium - ćwiczenia,

- egzamin ustny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jędrzej Paszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)