Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań językoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-MBJ-12PDMJ-E
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań językoznawczych
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku X-S2-KLASPOL
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia polska, spec. językoznawcza

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- zaznajomienie studentów z metodami badawczymi językoznawstwa

- uporządkowanie wiedzy teoretycznojęzykoznawczej

- kształtowanie świadomości językowej

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Tematem zajęć są podstawowe językoznawcze procedury metodologiczne omawiane w nawiązaniu do poszczególnych kierunków badawczych lingwistyki.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia:

- podstawowe wiadomości z ogólnej metodologii nauk; miejsce językoznawstwa w ogólnej klasyfikacji nauk; pojęcie i typy paradygmatu badawczego; teorie ewolucji nauki;

- metody badawcze językoznawstwa historyczno-porównawczego;

- strukturalizm językoznawczy - podstawowe wiadomości teoretyczne (de Saussure); metody badawcze językoznawstwa strukturalistycznego;

- gramatyka generatywno-transformacyjna jako zwrot metodologiczny w językoznawstwie;

- pragmalingwistyka - podstawy teoretyczne i metody badawcze;

- metoda statystyczna w badaniach językoznawczych;

- lingwistyka kognitywna - podstawy teoretyczne i metody badawcze.

Literatura:

I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1999 (hasła: prawo językowe, bezwyjątkowość praw głosowych, młodogramatycy, strukturalizm, teoria falowa, teoria drzewa genealogicznego, statystyka w językoznawstwie).

Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2007.

M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 2009.

M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.

J. Perlin, Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- omówić podstawowe metody wnioskowania stosowane w nauce i wśród nich wskazać (z uzasadnieniem) te, które są stosowane w lingwistyce;

- wyjaśnić pojęcie paradygmatu nauki; scharakteryzować różne rodzaje paradygmatów naukowych; wskazać, które typy postępowań badawczych w lingwistyce przynależą do poszczególnych typów paradygmatów badawczych;

- zreferować i porównać opisujące i wyjaśniające metody badawcze językoznawstwa;

- wyjaśnić związki poszczególnych lingwistycznych propozycji metodologicznych z głównymi nurtami teoretycznymi nauk humanistycznych i przyrodniczych;

- omówić dzieje lingwistycznych metod badawczych z perspektywy różnych koncepcji rozwoju nauki;

- przygotować zespołowo i przedstawić prezentację o tematyce związanej z metodologią badań językoznawczych;

- czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu metodologii badań językoznawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Ponadto w ramach zaliczenia ocenia się wartość merytoryczną przygotowanej prezentacji (praca zespołowa).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)