Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LS-22BADM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla II roku bałkanistyki (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | bałkanistyka |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Celem zajęć jest praktyczna nauka słowiańskiego języka regionu z elementami wiedzy o kulturze regionu. W ciągu dwóch lat uczenia się student opanowuje zintegrowaną umiejętność rozumienia ze słuchu, pisania, czytania i mówienia w słowiańskim nowożytnym języku regionu na poziomie znajomości B2+. W sposób pogłębiony poznaje system gramatyczny wskazanego języka i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu, zapoznając się równocześnie z kontekstem kulturowym, literackim i pragmatycznym. Kształtuje umiejętności pogłębionej konwersacji i tworzenia wypowiedzi pisemnych w słowiańskim nowożytnym języku regionu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu – 03-LS-21BADM. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - pogłębione informacje o deklinacji rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników, o koniugacji czasowników oraz o częściach nieodmiennych w nowożytnym słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim); ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy, - słownictwo specjalistyczne z dziedziny literaturoznawstwa i językoznawstwa. Lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych, - słownictwo specjalistyczne z dziedziny kulturoznawstwa i nauk historycznych; lektura krótkich tekstów kultury lub historycznych tekstów źródłowych; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. - słownictwo specjalistyczne z dziedziny ekonomii i geografii społeczno-ekonomicznej (turystyki); lektura krótkich tekstów z zakresu mikro- i makroekonomii lub turystyki przyrodniczej, krajoznawczej czy kulturowej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych. - interpretacja i analiza obejrzanego przez studentów wybranego filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego, - ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury, - interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich; ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury, - ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej (artykułu, monografii); ćwiczenie redagowania i korekty tekstu. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Р. Трајкоска, Македонски без мака, УКИМ, Скопје 2006. В. Ајдиновска-Папазовкка, Добродојдовте на македонски јазик , РИ, Скопје 2000. Christina E. Kramer, Macedonian for beginning and intermediate students, Press, England 1999. Б. Конески, Граматика на македонскиот литературен јазик, Просветно дело, Скопје 1976. Б. Видоески, З. Тополињска, В. Пјанка, Македонско – полски и полски – македонки речник, Варшава – Скопје 1990. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zyskuje pogłębioną merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej, - na poziomie poszerzonym zna zasady systemu fonetycznego słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) oraz potrafi je praktycznie zastosować w mowie i piśmie; opanowuje zasady, według których zachodzą zaawansowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać w tekście, - rozumie w sposób pogłębiony funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatyczno-leksykalnych, rozpoznaje je w tekście i samodzielnie je stosuje; zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników, koniugacji czasowników oraz użycia liczebników, - zna zasady funkcjonowania składni słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) oraz nietypowe konstrukcje czasownikowe; w sposób pogłębiony rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi tworzyć rozbudowane zdania złożone, rozumiejąc zasady funkcjonowania zdań wtrąconych oraz mowy zależnej i niezależnej, - rozumie nawet bardziej złożone teksty prasowe, faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; potrafi czytać artykuły specjalistyczne i naukowe; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie, - potrafi streścić pisemnie informacje, wyrażając opinie i argumenty autora oraz parafrazując jego myśli; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, swoje myśli wyraża w sposób ustrukturyzowany, podkreślając najważniejsze dla niego zagadnienia, - potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora wyrażone w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie, włączając podtematy, samodzielnie rozwijając poszczególne wątki i kończąc odpowiednią konkluzją, - identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu; rozumie dłuższe, rozwinięte i rozbudowane wypowiedzi na różne tematy (nawet nieznajdujące się w centrum jego zainteresowań), bez większego wysiłku dokonuje percepcji tekstów kultury regionu - bułgarskich, serbskich lub macedońskich (programy TV i filmy; teksty internetowe), - zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie i zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców; potrafi wyrażać się płynnie; umie używać języka dla celów towarzyskich, zawodowych i badawczych; potrafi formułować myśli i opinie; prawidłowo korzysta z zasobów frazeologicznych słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), - uczy się samodzielnie zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych obszaru słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), zna jego historię, mentalność i zwyczaje mieszkańców oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki; zna wszelkie dostępne źródłami informacji potrafi się nimi posługiwać. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe. Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach), - wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych, - sprawność posługiwania się językiem macedońskim na poziomie B2, - zaliczenie wszystkich testów kontrolnych, - zaliczenie końcowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Jarysz-Markaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Jarysz-Markaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Jarysz-Markaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stanislava Kostić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.