Laboratorium pedagogiczne: przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej - spec. nauczycielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LPED-11PDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium pedagogiczne: przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej - spec. nauczycielska |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. nauczycielskiej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - poszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących w zespole klasowym i pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych (wyłonienie obszarów pracy wychowawczej i poszukiwanie skutecznych narzędzi radzenia sobie) poprzez pracę warsztatową, - rozwijanie wiedzy na temat grup dyskryminowanych oraz mechanizmów emancypacyjnych, budowanie kompetencji rozpoznawania i reagowania na przejawy dyskryminacji rówieśniczej, - budowanie kompetencji projektowania i realizowania edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym orz wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację na zasadach włączania i upodmiotowienia, - zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji, - wskazanie dostępnych zasobów, dotyczących wspierania uczniów w procesie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 0,5 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - specyfika, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych; praktyczne rozwiązania w pracy wychowawczej, - cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej, - formy działań antydyskryminacyjnych i wspierających różnorodność oraz równe traktowanie w środowisku szkolnym, - etapy projektowania prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, - prowadzanie i ewaluacja prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, - regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym, - zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; narzędzia, przydatne w procesie odkrywania i rozwijania potencjału uczniów, - sojusznicy, występujących w otoczeniu społecznym, wspierający ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych, - wychowawca w roli doradcy. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2005. Covey S., 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz, Poznań 2011. Covey S., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007. Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, red. M. Branka, D. Cieślikowska, Kraków 2005. Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań, red. M. Chustecka, E. Kielak, M. Rawłuszko, Warszawa 2016. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła– edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Warszawa 2018. Kozyra B., Zarządzanie sobą. Zrozum siebie i zrealizuj marzenia, Warszawa 2015. Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej. Pankowska D., Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe, Sopot 2008. Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Tom 1-3, red. I. Chmra-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, Warszawa 2016. Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa 2012. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Sidor-Rządkowska M., Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa 2018. Stereotypy i uprzedzenia, red. C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Gdańsk 1999. Wawrzonek A., Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości zawodowej młodego człowieka w: Solarczyk-Ambrozik E., Barańska M., Uczenie się przez ale życie. Rozwój – kariera – praca, Poznań 2018. Wołosik A., Majewska E., Napastowanie seksualne. Głupia zabawa czy poważna sprawa, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna specyfikę, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych, - ma wiedzę na temat celów, treści i form edukacji prorównościowej i antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym, - potrafi zdiagnozować potrzeby środowiska szkolnego w zakresie zjawisk dyskryminacji i wykluczenia, - potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania z zakresu edukacji na rzecz równości i edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym (oraz ich ewaluację), - zna podstawowe regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym, - zna i wykorzystuje zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - identyfikuje sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych, - wie w jaki sposób realizować treści doradcze na godzinach wychowawczych oraz prowadzonych przez siebie lekcjach przedmiotowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) Kryteria oceniania: - 80% obecności na zajęciach, - przygotowanie konspektów lekcji wychowawczych (realizowanych, w miarę możliwości, w ramach praktyk). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.