Literatura powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LP-12FCZDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna |
Jednostka: | Instytut Filologii Słowiańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://slavic.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: Oferowany kurs dostarcza pogłębionej wiedzy z zakresu literatury powszechnej, wzmacnia umiejętność analizowania i syntetyzowania tekstów literackich w kontekście uwarunkowań historycznych i dominant estetycznych właściwych dla poszczególnych epok literackich, kształci też umiejętność wypowiadania się na temat literatury w języku ojczystym. Przedmiot wzmacnia zdolności krytyczne, umiejętności interpersonalne, sztukę porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa oraz umiejętność artykułowania i negocjowania poglądów na temat kanonu literackiego. Pod względem systemowym kurs z literatury powszechnej udoskonala umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, orientację w artystycznych konwencjach i stylistycznych chwytach tekstów różnej proweniencji historycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza na poziomie podstawowym na temat literatury powszechnej, problematyki literaturoznawczej, poetyki historycznej, umiejętność samodzielnej pracy z tekstem literackim i grupowej dyskusji o tekście literackim. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przedstawienie kompetentnego poziomu orientacji w zakresie różnych epok i okresów literackich, - prezentacja świadomości w zakresie istnienia bogatego rezerwuaru konwencji literackich, w tym gatunkowych i stylistycznych, - prezentacja praktycznego zastosowania narzędzi metodologicznych i literaturoznawczych w celu obcowania z tekstami literatury światowej, - prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat kulturotwórczego znaczenia literatury powszechnej wraz z jej zmiennym historycznie wpływem na inne dziedziny życia społeczno-kulturowego, - prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat roli, jaką pełni literatura powszechna w procesie kulturowej edukacji i komunikacji - prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat różnych warsztatów filologicznych i narzędzi metodologicznych, których rozwój umożliwia aktywną i nowatorską lekturę tekstów kanonicznych, - prezentacja na poziomie zaawansowanym świadomości na temat aksjologicznego wymiaru dzieł literatury powszechnej, - przedstawienie poszerzonej refleksji pod adresem istnienia odpowiedzialnej relacji między literaturą powszechną a jej filologicznym badaniem, warunkującego otwarcie się na kulturowe, interdyscyplinarne dziedzictwo, którego literatura ta jest nośnikiem; prezentacja różnych stanowisk metodologicznych w podejściu do poszczególnych epok literackich, stylów artystycznych, środków ekspresji, uwarunkowań o charakterze formalnym, służąca efektywnej lekturze poszczególnych wypowiedzi literackich; prezentacja najnowszych orientacji interpretacyjnych w odniesieniu do kanonicznych tekstów literackich. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Księga Jeremiasza, Księga Hioba, w: Biblia, Warszawa 1973. Wergiliusz, Eneida, Warszawa 1998. Dante Alighieri, Boska komedia, Warszawa 1932. W. Szekspir, Hamlet, Król Lir, w: tegoż, Dzieła dramatyczne, t. V, Warszawa 1980. M. de Cervantes, Don Kichote. J. Milton, Raj utracony. W. Goethe, Faust. F. Dostojewski, Biesy. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata. T. Mann, Doktor Faustus. H. Bloom, Lęk przed wpływem. Teoria poezji, Kraków 2002. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2007. Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 1-4, Kraków 1992. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie zaawansowanym oceniać historyczne miejsce i artystyczną wartość dzieł literatury światowej oraz ich znaczenie dla rozwoju kultury, - potrafi w sposób pogłębiony interpretować rozmaite związki ora relacje literatury powszechnej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, - posiada umiejętność analizy przebiegu dziejów różnych form literackich z uwzględnieniem ich rodzajowych, gatunkowych oraz stylistycznych aspektów, - potrafi samodzielnie rozpoznać i przedstawić węzłowe problemy dzieł literatury światowej w oparciu o różne metody badawcze i strategie interpretacyjne, - posiada umiejętność konfrontacji z innymi stylami odbioru, zakresami wartościowania i kulturotwórczej interpretacji literatury powszechnej, - zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście badań naukowych, - docenia wagę istnienia dzieł literatury światowej w kontekście dóbr kulturowych, filologiczna umiejętność ich badań kształtuje postawę etycznego oraz odpowiedzialnego zaangażowania się wobec europejskiego i światowego dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). Kryteria oceniania: - kolokwium (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów), - zaliczenie pracy pisemnej, - dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skibska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skibska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kuczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.