Laboratorium logopedyczne - spec. logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-LL-22PDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium logopedyczne - spec. logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. logopedycznej (studia magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - kształcenie sprawności diagnozowania zaburzeń mowy i języka, - kształcenie sprawności różnicowania zaburzeń pochodzenia korowego i podkorowego, - kształcenie umiejętności różnicowania zaburzeń językowych o subtelnym i nietypowym przebiegu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Kompleksowa i zaawansowana wiedza z zakresu typologii zaburzeń mowy, symptomatologii deficytów językowych wynikających z uszkodzeń OUN i CUN. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Prezentowane filmy są dostępne tylko w czasie zajęć. To nagrania spotkań diagnostycznych z pacjentami z zaburzeniami mowy i języka. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, metoda analizy przypadków, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Studenci w czasie zajęć oglądają nagrania spotkań diagnostycznych z pacjentami z zaburzeniami mowy i języka, a następnie na podstawie wymienionych przez siebie cech stawiają diagnozę zaburzeń. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - diagnozowanie afazji ruchowej aferentnej, - diagnozowanie afazji ruchowej eferentnej, - diagnozowanie afazji czuciowej, - diagnozowanie zespołu skroniowego, - diagnozowanie PPA, - diagnozowanie dyspragmatyzmu, - diagnozowanie aleksji bez agrafii. |
Literatura: |
Zalecana literatura: Herzyk 2000, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Logopedia” nr 28, s. 85-104. K. Jodzio 1999, Afazja pierwotnie postępująca, Gdańsk. W. Łucki 1995, Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, zeszyt C, Warszawa. J. Panasiuk 1999, Afazja semantyczna – diagnoza, terapia. Opis przypadku, „Logopedia” nr 26, s. 129-147. J. Panasiuk 2000, Komunikacja w afazji, „Logopedia” nr 27, s. 55-80. J. Panasiuk 2003, Realizacja struktur składniowych w afazji, „Logopedia” nr 32, s. 15-61. J. Panasiuk 2004, Kompetencja językowa a kompetencja metajęzykowa w afazji, „Logopedia” nr 33, s. 171-189. J. Panasiuk 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku pragnozji, „Biuletyn Logopedyczny” nr 1, s. 54-56. M. Pąchalska 1999, Afazjologia, Warszawa-Kraków. M. Pąchalska 2003, Diagnoza chorego z afazją, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi, t. 2, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, t. 2, Opole, s. 611-699. M. Pąchalska, B. Duncan MacQueen 2008, Mózg i pragmatyka, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, pod red. Ł. Domańskiej, A.R. Borkowskiej, Lublin, s. 195-231. M. Rutkiewicz-Hanczewska 2007, Późno podjęta rehabilitacja afazji motorycznej po zawale mózgu. Studium przypadku, „Logopedia” 36, s. 215-238. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi dokonać diagnozy różnych zaburzeń językowych o podłożu neurologicznym (u osób dorosłych i u dzieci), - potrafi opisać zaburzenia językowe, które ujawnia pacjent, - umie dokonać wyboru odpowiedniego narzędzia diagnostycznego do oceny możliwości komunikacyjnych chorego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) Kryteria oceniania: - wartość merytoryczna przeprowadzonych w czasie laboratorium diagnoz, - obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.